Dagrofa har lang vej til overskud
Den nye udgave af Dagrofa, som fik premiere med den norske gigant NorgesGruppens indtog som største ejer sidst i 2013, har lagt ud med to kolossale underskud.
Et tab på 318 mio. kr. i købmandssektorens største koncern før skat og minoriteter i 2014 følger efter et minus på 272 mio. kr. året før.
Men Dagrofas koncernchef Per Thau vælger nærmest at se bort fra overskud som et aktuelt succes-kriterie.
– Vi kunne godt have lavet væsentligt bedre resultater i 2014, og vi kunne lave væsentligt bedre bundlinje i 2015, end vi kommer til - hvis det var vigtigt. Men det er den langsigtede position, der er vigtig for os, siger han til Dansk Handelsblad.
– Resultatet i 2014 - eller 2015 og 2016 er ikke det, der er interessant for ejerne. Det er at få skabt en virksomhed, som kan vokse og som har en betydelig position på det danske marked - i 2025, 2030 eller 2035, siger Thau.
Flere underskuds-år
Han afviser at sætte et årstal på, hvornår Dagrofa bør give overskud.
Jeg går ud fra, at ejerne forventer, at der skal ske noget på bundlinjen før 2025?
– Når vi drøfter Dagrofas fremtidige strategi, snakker vi ikke om, hvad vi skal lykkes med i 2015, 16 og 17. Så snakker vi om, hvad det er for en virksomhed, vi skal have skabt i markedet på den lange bane, siger Thau.
Så 2015, 2016 og 2017 kan også sagtens være underskuds-år i Dagrofa, uden at der er nogen, der løfter øjenbrynene over det?
– Det kunne det sagtens, ja.
I december sidste år fik Dagrofa en kapital-forstærkning fra sine to stærkeste ejere i NorgesGruppen og KFI Erhvervsdrivende Fond i form af et ansvarligt lån på 185 mio. kr.
Dermed undgår man at belaste de omkring 500 mere eller mindre trængte købmænd, der ejer 10 pct. af koncernen.
Ny vækst
Når Per Thau går så langt som at kalde 2014 for et godt år for Dagrofa, hænger det sammen med, at flere pile er begyndt at pege opad for udviklingen i koncernen - efter stribevis af forandringer.
– Vi kan se, at det hele begynder at virke nu. Vi har vækst i 1. kvartal i Dagrofas samlede forretning, og det ved jeg ikke, hvornår vi sidst har oplevet. Vi er foran vores budgetter på indtjeningen, og vi kan se, at Kiwi fortsætter med at vokse, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Illustration: Ulrik Samsøe Figen