Dagrofa hæver omsætningen for første gang i 10 år
Dagrofa løfter sløret for regnskabsåret 2018, som tyder på, at der er blevet luget grundigt ud i koncernen efter år med faldende top- og bundlinje.
Omsætningen stiger for første gang i 10 år med 258 mio. kr. til knap 17,5 mia. kr.
Til gengæld koster det, at Foodservice Danmark har været en økonomisk klods om benet i en årrække. Driftsresultatet (ebitda) falder til 113 mio. kr. fra 141 mio. kr. i 2017, og årsresultatet ender med et anseligt underskud på 609 mio. kr.
- Meny og Spar klarer sig godt, og vi er kommet godt fra start også med den nye treårige strategi Stærkere Sammen, men det koster at rydde op og tage fat om nælden, og det kan ses i 2018 regnskabet, udtaler koncernchef i Dagrofa, Tomas Pietrangeli, i en pressemeddelelse.
Læs også: Dagrofa-topchef: Ny strategi handler ikke om vækst
[caption id="attachment_78416" align="alignnone" width="602"] Tabel: Dagrofa[/caption]
Foodservice Danmark "stærkt utilfredsstillende"
I en foreløbig præsentation af nøgletallene for 2018 fremhæver Dagrofa de gode takter i dagligvarekæderne Meny og Spar samt fremgang for Dagrofa Logistik.
Læs også: Ny topchef svinger sparekniven for 100 mio. kr.
"Derimod var resultaterne i Foodservice Danmark stærkt utilfredsstillende. På trods af omsætningsfremgang i Foodservice Danmark faldt indtjeningen. Derfor er der i løbet af 2018 arbejdet målrettet på at genoprette selskabet og stabilisere driften. Med ny adm. direktør, Peter Bruun, på plads og nye stærke profiler i bestyrelsen har vi en fornyet stærk tro på fremtiden og forventer forbedringer allerede i 2019," skriver Dagrofa i pressemeddelelsen.
Om 2019 melder Dagrofa ud, at man forventer en omsætningen på samme niveau som 2018 og en forbedring i indtjeningen.
Læs også: Dagrofa storinvesterer i S-Engros
Ny strategi koster
At indtjeningen i 2018 endnu en gang viser et trecifret millionunderskud, som oven i købet er næsten dobbelt så stort som i 2017, er ikke nødvendigvis så slemt, som det ser ud.
Som ordsproget lyder, koster det penge at tjene penge, og der har uden tvivl været nogle afskrivninger i forbindelse med oprydningen i Dagrofa, siden Tomas Pietrangeli tiltrådte som koncernchef i august sidste år.
Under overskriften Stærkere Sammen vil Pietrangeli effektivisere sig til sorte tal på bundlinjen i 2021, har han tidligere udtalt i et interview til Dansk Handelsblad. Det skal ske ved at styrke samarbejdet internt i kæderne og på tværs af koncernen, blandt andet gennem fællesindkøb, og bedre udnyttelse af synergier inden for f.eks. administration og it.
Især det kriseramte Foodservice Danmark har manglet ro på bagsmækken efter en årrække med hurtigt skiftende direktører. Lige inden årsskiftet til 2019 satte Peter Bruun sig i direktørstolen og er allerede i fuld gang med at rydde op i virksomheden.
Hele årsrapporten vil blive offentliggjort 26. april i forbindelse med koncernens ordinære generalforsamling.
Læs også: Ny direktør skærer 60 ansatte og 40 mio. kr. væk
Opdateret kl. 9.39