Dagrofa går i offensiven
Dagrofa går i offensiven og gør op med rollen som den evige taber i dansk dagligvarehandel. De selvstændige købmænd vil i de kommende år give Coop og Dansk Supermarked kamp til stregen og målrettet snuppe store markedsandele fra dem.
Kædedirektør i Dagrofas Købmandshuset, Jørgen Nielsen, sætter nu nye mål for de frie købmænd, som skal erobre en markant større del af dagligvarehandlen.
– Vi har ambitiøse mål for såvel toplinjen som bundlinjen. De mål vil vi nå ved at skabe lønsom vækst, siger han.
Der er samtidig sat mål for væksten af kæderne under Dagrofa. Meny skal således vokse med fem nye supermarkeder om året, mens Kiwi på årsbasis skal øges med 20 nye discountbutikker.
Dagrofas dreamteam
Omsætningen øges både gennem de eksisterende butikker i kæderne plus tilgangen af nye butikker.
– Det er imidlertid væsentligt, at købmændene tjener penge samtidig med, at de udvikler sig, siger Jørgen Nielsen.
For at føre strategien ud i livet er Dagrofa gået i gang med at uddanne nye hold af selvstændige købmænd, der i dag typisk er souschefer hos andre købmænd, men som senest et år efter afsluttet lederuddannelse skal overtage et supermarked i Meny-, Spar- eller Kiwi-kæden.
– De nye købmænd på vores købmandsskole er vores dreamteam. De skal tage handsken op og levere 120 pct. forandring hos de selvstændige købmænd, siger Jørgen Nielsen.
Han står bag den succesfulde introduktion af supermarkedskonceptet Meny, som efter et år i Danmark oplever en gennemsnitlig vækst på syv pct. i de 120 Meny-butikker.
Dagrofa går nu skridtet videre, sætter ekspansionstrykket i discountkæden Kiwi op og gør klar til at introducere en moderniseret og forstærket Spar-kæde.