Dagrofa Engros skal være Dagrofas største butik
Kioskkunderne i Storkøbenhavn har fået et helt nyt sted at handle. En butikstype, som ikke har været at finde, siden Metro lukkede sine cash & carry-butikker i 2014.
Sådan lyder meldingen fra adm. direktør i Dagrofa Foodservice siden efteråret 2018, Peter Bruun.
Han har inviteret inden for i Dagrofa Engros, som den nye butik hedder. Den ligger i Skovlunde i en tidligere S-Engros-butik og har netop har fået de nye logo-skilte op, selv om butikken langt fra er færdig.
Blandt andet skal flere leverandører have deres skilte med logoer op langs øverste hylde på de lofthøje reoler. Flere af dem skal også opbygge shop-in-shops.
- Leverandørerne har været meget positive og har været med til at finansiere butikken, hvor de blandt andet også kan betale for at få deres eget fag, siger Peter Bruun.
Oprindeligt var Dagrofas cash & carry-butikker rettet mod kiosker og små købmænd, der hellere ville hente deres varer selv end betale for at få dem leveret af de store grossister.
Men de seneste år har Dagrofa S-Engros- butikkerne bevæget sig væk fra kiosksegmentet og fyldt hylderne op med et andet sortiment, der i højere grad er rettet mod professionelle køkkener i små restauranter og cafeer.
Senest åbnede Dagrofa Foodservice sin butik nummer 30 i Silkeborg og præsenterede samtidig det nye navn til kæden: Dagrofa Foodservice, som hele Dagrofas foodservicegren hedder i dag.
- Vi rykker tættere sammen i Dagrofa og udnytter synergieffekter, men vi skal samtidig være tiltagende skarpe på de enkelte segmenter blandt vores kunder. Mens vi har fået mere fokus på cafeer og restauranter i vores cash & carry- butikker, har der ikke været så meget plads til kiosker og mindre købmænd og deres specifikke behov. Med Dagrofa Engros skaber vi et samlingssted for netop det segment i Storkøbenhavn, siger Peter Bruun.
Vil sælge for en halv mia. kr.
Mens store spande med mayonnaise, kæmpe oste og sække med kartofler langsomt forsvinder, overtager kioskrelevante varer som konfekture, chips, drikkevarer og tobak pladsen.
- Vi er langt fra færdige med konverteringen, men regner med at blive det hen over sommeren. Samtidig tømmer vi vores tre andre cash & carry-butikker i hovedstaden, Valby, Østerbro og Amager, for kioskvarer, så der bliver mere plads til at satse på de professionelle køkkener i cafeer og små restauranter, siger Peter Bruun.
Han forventer, at butikken i løbet af fem år vil sælge for noget, der nærmer sig en halv mia. kr. Til sammenligning sælger den største af cash & carry-butikkerne, Valby, i dag for en kvart mia. kr.
- Dagrofa Engros bliver koncernens største butik, men der er ikke tale om ny omsætning alene. Den vil tage kunder fra vores andre butikker, siger Peter Bruun.
Han tilføjer uden tvivl i stemmen, at butikken ikke er begyndelsen til en ny kæde.
- Vi skal ikke åbne nye butikker. Jeg vil hellere satse på vækst i de eksisterende. Men med tiden kan det være, at butikkerne i de større byer som Aarhus, Aalborg og Odense skal have en afdeling af Dagrofa Engros, siger han.
Han forventer en samlet årlig vækst i de 30 butikker på omkring 2 pct.
- Vi satser på at få fat på nogle af de kunder, der i dag køber tilbudsvarer hos blandt andre Netto og Bilka, siger Peter Bruun og tilføjer, at Dagrofa Engros kan tilbyde en skarpere pris.
- Det kan vi, fordi vi sammen i Dagrofa kan købe så store volumener. Derudover vil det være mere hensigtsmæssigt for butikkerne at handle hos os. Dels det praktiske i, at vi har større kolli og i forhold til regnskabet, dels fordi vi vil have et både bredere og dybere sortiment at tilbyde dem. Blandt andet vil de kun kunne købe deres tobak her, siger han.
Peter Bruun forventer også, at den nye butik kan tilbyde Dagrofas egen kæde af små, selvstændige købmænd LetKøb noget nyt.
- Nogle af dem vil have glæde af at supplere de indkøb, som de får leveret fra Dagrofa.
- I første omgang satser vi på, at vores sortiment skal bestå af konfekture, snacks, tobak og drikkevarer. Når vi har fået det på plads, er det oplagt, at vi også skal have conveniencevarer, ligesom der selvfølgelig også skal være mulighed for at købe vores private label-varer som First Price. Vi kan trække på hele Dagrofas sortiment, siger direktøren.
Ny webshop
Dagrofa Engros skal hente kunder i hele Storkøbenhavn og store dele af Nordsjælland, men kunderne behøver ikke at køre efter varerne.
- Vi har åbnet en webshop alene for Dagrofa Engros, og en app er også på vej. Kunderne kan bestille varer der og vælge om de vil hente selv, eller de vil have varerne leveret, siger Peter Bruun. Han tilføjer, at stort set al markedsføring vil ske digitalt.
- Og kunderne kan tilmelde sig en liste for at få specialtilbud på partivarer og varer, der nærmer sig dato. Så vil de få en push-besked. Med appen kan vi hele tiden lægge nye tilbud ud til kunderne, siger Peter Bruun.