Dagrofa dropper salg af foodservice-forretning
Dagligvarekoncernen Dagrofa har besluttet sig for at beholde FoodService Danmark, og i stedet for at sælge, sætter koncernen nu ekstra fart på udviklingen af virksomheden, som fremover bliver et selvstændigt selskab i koncernen med adresse i Ishøj.
Dagrofa meldte for for godt et år siden ud, at koncernen i fremtiden ville satse benhårdt på dansk detail, hvorfor den grønlandske detailkæde Pisiffik blev solgt til KFI og Norgesgruppen, men Dagrofa gik på jagt efter en køber til FoodService Danmark.
- Vi er fast besluttet på at vinde i detail. Så nu skruer vi op for blusset og stiller fuldstændig skarpt på vores kæder og justerer og investerer, hvor det er nødvendigt, for at vinde markedet, sagde Dagrofas koncernchef Per Thau dengang.
Men nu har koncernen altså opgivet salget af sidstnævnte.
- Baggrunden for at vi så på mulighederne for at sælge FoodService Danmark var et strategiskifte i Dagrofa med stram fokus på detailforretningen. Det skifte er vi nu lykkedes med, hurtigere og mere effektivt end forventet, og vi driver i dag to uafhængige forretninger med rigtig god succes. Derfor er incitamentet til at sælge en veldrevet vækstvirksomhed som FoodService Danmark langt mindre end for bare et halvt år siden, siger Per Thau nu i en pressemeddelelse.
FoodService Danmark havde i 2015 et rekordår og tog yderligere markedsandele. Omsætningen voksede med over 8 procent til 4,67 mia. kr., og resultatet blev mere end fordoblet fra 44 millioner kr. til 101 millioner kr.
Vil styrke med ny organisation og nye ansigter
Dagrofa vurderer, at der er store muligheder for at fortsætte væksten i FoodService Danmark. Over de kommende tre år vil Dagrofa derfor investere kraftigt i at styrke FoodService Danmarks markedsposition yderligere. Investeringerne sker dels gennem en kraftig udbygning af logistikapparatet og dels gennem en styrkelse af organisationen på udvalgte områder.
Der etableres et nyt og moderne lager samt logistikcenter til FoodService Danmark lige syd for København i Ishøj, som skal åbne allerede i oktober 2017.
Det nye center skal dels samle de eksisterende terminaler i Hvidovre, Greve og Brøndby, og så skal de nye faciliteter give plads til, at FoodService Danmark kan øge sin effektivitet. Desuden flyttes FoodService Danmarks hovedkontor til samme placering i Ishøj.
I forbindelse med implementeringen af den nye vækstplan i FoodService Danmark er det besluttet at styrke organisationen og samle ansvaret for kategori, salg og logistik på tværs af den udkørende grossistvirksomhed, Catering Engros, og cash & carry-kæden, Dagrofa S-Engros.
Det betyder, at FoodService Danmark nedlægger stillingen som direktør for Catering Engros og skaber en organisation, hvor salg, logistik og kategori drives på tværs af Catering Engros og S-Engros.
Den ledige post som kædedirektør i S-Engros besættes med Thomas Nielsen, der kommer fra en stilling som salgsdirektør i Dagrofas discountkæde, Kiwi.
Som ny kategoridirektør overtager Nicolai Bargholz ansvaret for kategori samtidig med, at han fortsat har ansvaret for e-handel.
Claus Mørkøre Andersen, der kommer fra en stilling som salgsdirektør i Catering Engros, bliver salgsdirektør i FoodService Danmark.
For yderligere at styrke logistikområdet, der hidtil har ligget i datterselskabet Catering Engros, har FoodService Danmark besluttet at søge efter en ny stærk logistikdirektør, der skal være med til at løfte virksomhedens distribution og terminaldrift til næste niveau.
Samtidig med disse ændringer har Jan Gerber, direktør for Catering Engros, valgt at søge nye udfordringer uden for virksomheden.