Butiksprojekter styrker kundeloyalitet

Dagrofa 20. maj 2020 -
This describes the image
Når tilliden til dagligvarekunderne skal opbygges, må aktørerne have fokus på tre parametre: ærlighed, pålidelighed og kundeforhold, ifølge Retail Institute Scandinavia.  Foto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

Borgerfinansiering i købmandsbutikker i små bysamfund sikrer i flere tilfælde, at butikker, der ellers ville være på vippen og risikere at blive lukket, alligevel kan overleve.

Det vurderer Richo Boss, der er kædedirektør for Dagrofa-kæderne Spar, Min Købmand og LetKøb. Han siger, at det helt afgørende for mange mindre lokale købmænds overlevelse er, at borgerne bliver engageret – især ved at investere i butikken.

– Vi ser en helt anden købsloyalitet, når borgerne er involveret. Hvis mange af de projekter, der får succes som borgerprojekter, skulle realiseres af Dagrofa som konventionelle butiksprojekter, ville en del af dem have været på vippen. Vi kan se, at butikken bliver mindst 15 pct. bedre, når borgerne er involveret med finansiering.

Richo Boss kan landet over se en stadigt voksende interesse for at engagere borgerne og få dem til at investere i den fremtidige dagligvarebutik.

– De senere år har vi kunnet se, at lysten til at handle lokalt er steget markant. En dagligvarebutik betyder meget for bevidstheden om, hvad det betyder for huspriser og liggetider og evnen til at fastholde kommunale skoler og institutioner.

– Da vi startede med Butiksdrejebogen, havde vi få projekter ad gangen. I dag kan vi se, at vi har en kæmpe pipeline af projekter. Alene i år forventer vi at åbne 10-15 butikker fordelt på de tre kæder. Vi forventer i år at nå 100 butikker, som er en milepæl, siger han.

Opdateret 10. nov 2020