Bredere convenience-sortiment skal løfte Let-Købs vækst
Med tre måneder under bæltet som kædedirektør for Let-Køb, Min Købmand og Spar har Richo Boss kørt landet tyndt for at snakke med købmænd i de forskellige kæder, og han lægger kraftigt vægt på, at der ikke bliver rokket ved selvstændigheden i Let-Køb, så længe han er chef.
- I Let-Køb er der en meget stor grad af frivillighed. Derfor har vi it-mæssigt heller ikke adgang til tallene dag-for-dag, men vi kan se, hvad vi sælger til købmændene, og det går frem, siger han.
Han har sat Dansk Handelsblad stævne i en købmandsbutik til en snak om planerne for blandt andet Let-Køb.
Selv om Let-Køb-købmændene ikke er underlagt samme styring som Spar og Min Købmand, der har faste koncepter, kommer der stadig til at ske en forandring.
Den er dog i langt højere grad styret af købmændene selv, forklarer Richo Boss.
- Det er ikke ”business as usual” for Let-Køb. Det, vi leverer til vores butikker, som styrker vores koncepter, har Let-Køb også adgang til. Så når vi styrker vores indsats på convenience, som vi virkelig gør i disse år, har Let-Køb også adgang til det sortiment, og det samme gælder økologi, siger han.
Mulighed for mere convenience
Richo Boss gør meget ud af at fortælle om sit arbejde med at lede i stedet for styre købmændene i de 104 Let-Køb-butikker. Snarere end at presse ideer ned i halsen på købmændene understreger han de muligheder, det giver, at Let-Køb udnytter de fordele, der er ved Dagrofas brede produktudvalg.
- Convenience-sortimentet er meget vigtigt i bymiljøer, men vi ser, at det også rykker til resten af landet, og der ligger store muligheder inden for det område. Men vi styrer ikke sortimentet på tværs af Let-Køb. Let-Køb er en meget fri kæde af købmænd, som har adgang til det fulde produktsortiment, men som selv kan sammensætte deres lokale udvalg, understreger Richo Boss.
Han har for nylig holdt møde med knap 40 Let-Købkøbmænd for at tale om fremdrift og samarbejde i kæden.
- Så jeg prioriterer det selvfølgelig. Men jeg prioriterer at give dem så gode valgmuligheder som muligt mellem de rigtige sortimenter og koncepter for de enkelte butikker, siger han. - Vi skal have mere gennemsigtighed, og jeg tror på, at jo mere dialog, og jo mere jeg får købmændene på banen, jo stærkere bliver vores løsninger, tilføjer Richo Boss.