Både kunder og personale skal vænne sig til en ny købmand
Ikke ret mange købmænd kan prale af, at de som kun 41-årig har ledet flere end 10 butikker. Nogle vil måske ikke en gang synes, det er noget at prale af.
41-årige Morten Birkebæk er ikke en mand, der praler. Men han har ledet flere end 10 butikker, og det er der en helt speciel forklaring på.
- Jeg har været en slags flyverkøbmand. Sådan en, der tager sig af en butik med en kærlig og hjælpende hånd, når den faste købmand af en eller anden årsag stopper. Det kan eksempelvis skyldes sygdom eller et generationsskifte, der ikke er lykkedes, siger Morten Birkebæk.
Han er ugift og uden børn, og lige nu pendler han frem og tilbage mellem Aulum ved Herning og Fredericia, hvor han har været købmand i Meny siden november.
- Det kan jo kun lade sig gøre at arbejde på den måde, fordi jeg ikke har familie. Jeg har på min vej mødt en masse spændende mennesker, men nu er planen at blive her, siger købmanden.
Svært efter en selvstændig
Morten Birkebæk er uddannet salgsassistent i SuperBrugsen i Vildbjerg i 2000 og blev ret hurtigt efter souschef i Kvickly i Lemvig. Efter få år i Coop kom han til F.C. Marked i den daværende korte kæde Kanongruppen.
Butikken blev senere til en SuperBest, og dermed var også Morten Birkebæks karriere i Dagrofa indledt.
- Nogle gange har jeg været i en butik i få måneder, andre gange er det blevet til år. Men hver gang gælder det, at både kunder og personale skal vænne sig til, at der kommer en ny købmand. Det sværeste er at overtage efter en selvstændig købmand, som måske har været i byen i generationer. Han har som regel også været engageret i lokalsamfundet og har et tæt forhold til sine kunder, siger Morten Birkebæk.
Han har blandt andet været købmand i Tønder, Risskov, Roskilde, Skibby, Næsby, Hadsten, Herning og Struer.
- Det lyder nemmere, end det er. Nogle af butikkerne har været igennem en periode med udfordringer. Måske har den været uden leder en periode. Det allervigtigste og det allerførste, jeg gør, er at snakke med medarbejderne. Få dem med til at rykke. Hvordan hulen skulle jeg kunne noget uden dem? spørger købmanden.
En snak ved vinen
Morten Birkebæk beskriver sig selv som en åben leder, der ikke gemmer noget væk.
- Alle vil det bedste for butikken; opgaven er at finde ud af, hvordan vi sammen opnår det. Jeg skal sikre, at vi får skabt en god stemning, og at medarbejderne har tiltro til mig som leder. Til hverdag samler jeg hele personalet hver morgen, og vi får en kort snak om, hvordan det gik i går. En gang om ugen er der møde med afdelingslederne, hvor vi kigger på tal. Tallene er ingen hemmelighed for nogen. Dem har alle medarbejdere adgang til, siger han.
Når det kommer til kunderne, har han et helt specielt trick.
- Det allerbedste sted at møde dem, er i vinafdelingen. Dels møder man ofte dem, der laver de store kundekurve, dels skal repræsentanter fra de lokale virksomheder og foreninger altid en tur i vinafdelingen, siger Morten Birkebæk.