Sæt strøm til det nye år: Alle ansatte i butikken er med til at finde energibesparelser

Dagrofa 1. jan 2023 -
This describes the image
Købmand Lars Nielsen har indført mange strømbesparende tiltag i og udenfor butikken, som har givet de positive resultater. Foto: Meny
  • Sådan tacklede købmand Lars Nielsen elregningen i 2022: Han driver Meny i Solrød, og han oplever et stort engagement blandt medarbejderne for at mindske energiforbruget

Skrevet af: Henrik Denman

Artiklen blev publiceret den 15. november 2022.

Købmand Lars Nielsen fra Meny Solrød står ikke alene i kampen for at finde store besparelser på energiforbruget. Det er blevet en fælles opgave, som inddrager alle medarbejderne i det 1200 kvadratmeter store supermarked i Solrød Centret.

Den fælles indsats har da også skabt resultater, som får Lars Nielsen til at se mere positivt på fremtiden end for bare et par måneder siden.

– I hele butikken har vi alle ændret adfærd, så vi har jagtet strømbesparende tiltag. Medarbejdernes engagement og ideer har givet yderligere besparelser, og det har været meget afgørende. Alle har påtaget sig et ansvar, og vi arbejder alle målrettet på at spare.

Han siger, at butikkens ansatte er interesseret i at bidrage, selv om det ikke er alle forslag, som kan gennemføres. Således spurgte en af de unge flaskemedarbejdere en dag, hvorfor man ikke blot slukker flaskemaskinen om natten, men det går desværre ikke, fordi den bliver opdateret.

– Men alle bidrager. Det er i virkeligheden medarbejderne, der er årsag til, at vi nu kan spare 12 pct., på et i forvejen lavt forbrug, for alle kommer med gode input.
Tallene fortæller deres klare sprog, selvom købmanden fik en stor regning igen i september. 

Hvor energiregningen var røget op fra 121.000 kr. inkl. moms og afgifter sidste år til 192.800 kr. for samme måned i år, havde det set meget værre ud, hvis ikke der var sket store besparelser i kWh forbruget. Alene de sidste to måneder er butikken lykkedes med at spare ca. 6.000 kWh hver måned, svarende til en almindelig stor hus-stands elforbrug i et helt år.

Ændring i adfærd

Det er mange strømbesparende tiltag overalt i og udenfor butikken, som har givet de positive resultater. Det gælder både nye tiltag i de sidste par måneder og forbedringer, som man har arbejdet i det seneste års tid.

– I 2018 sagde man hos KFI, at købmændene skulle begynde at se på LED i butikkerne. Det lyttede jeg meget til og med hjælp fra en KFI uddeling i 2019 fik butikken ny LED belysning. Jeg fik også nye kølemaskiner samme år, og jeg fik endda udvidet mit køl med over 20 pct. kapacitet. Det lykkedes at give en besparelse med et fald på otte procent i strøm fra 2018 til 2019 til trods for, at vi fik meget mere køl. Der var allerede dengang låger og døre på alle kølemøbler, som min forgænger fik monteret.

- Vi har længe haft sensorer rundt omkring i bagbutikken, som tænder og slukker lyset efterhånden som de ansatte bevæger sig rundt i baglokale og lager. Lyset tænder kun, når der er bevægelse.

– Så mødte vi den store energikrise og sagde, at vi må kunne gøre det endnu bedre. Det er en stor adfærdsændring, der skal til, siger Lars Nielsen.

Butikken har undervejs også fået installeret varmegenvindingsanlæg. Det fik man installeret sidste år for at spare mere. Den overskydende varme fra køleanlægget varmer vandet og huset op. Dermed har butikken reelt reduceret fjernvarmeforbruget til nærmest ingenting.

Det var KFI, der kom med det forslag, som Lars Nielsen var meget begejstret for.

– Det var en investering på omkring 300.000 kr., heraf kom en del af beløbet som en uddeling fra KFI, så den investering kommer hurtigt tilbage, siger han.

Man har valgt at fjerne fem impulsbokse, så der kun står enkelte tilbage. Der er også justeret på butikkens lyskilder, idet man har fjernet 42 LED-spots fra butikslokalet og dæmpet belysningen med 75 pct. på de lange lysrør.

Det viste sig også, at der var besparelser at hente i slagterafdelingen. Slagtermesteren opdagede ved nærmere eftersyn, at der var en fejl ved tænd og sluk-funktionen, der er installeret på ventilationssystemet. Derfor lå forbruget på et for højt niveau.

– Det viste sig, at der var nogle besparelser at hente, hvis vi sørger for at slukke systemet oftere. Alle jagter jo besparelser her i butikken. Der var en timer på, som drev det, men det viste sig, at timeren var indstillet forkert, så det ikke kørte optimalt. Nu er der kommet en ny styringsenhed på, så vi kan spare penge.

Solceller

Også detaljer som en justering af afrimningen har givet positive resultater. Systemet har længe kørt kl. 19, men det viste sig at være en dyr løsning, så derfor har man flyttet på tidspunktet for afrimningen til et tidspunkt, hvor strømmen er billigere. Alt forbrug bliver overvåget dagligt via energimålere, og næstefter gårsdagens salg og indtjening bliver energiforbruget tjekket som det næste, siger købmanden.

Desuden bidrager portene bagtil med at reducere energiforbruget. De bliver i dag åbnet halvt.

Udenfor er der også sket justeringer. 

Butikken har i mange år haft et skumringsrelæ, der styrer udebelysningen afhængig af, hvor mørkt eller lyst det er. Det er nu tilpasset, så det bruger mindre energi.

Oveni er man gået over til at slukke facadeskiltet kl. 21 i stedet for som tidligere en time senere.

Lars Nielsen har længe gået med en drøm om at få solceller på taget. I august sidste år begyndte han for alvor at gøre drømmen til virkelighed.

This describes the image

Installatørerne er i gang med det sidste arbejde med de nye solceller på taget. Panelerne forventes at kunne levere 184.000 kWh om året.

– Jeg har længe gerne villet have solceller på taget og har drøftet det med KFI. Det tog for alvor fart i august sidste år, da jeg begyndte at presse på for at gå gennemført det. Der var forskellige barrierer, som forsinkede projektet. Dem kom vi ud af i det nye år, og så blev det muliggjort, at vi kunne få solcellerne. I efteråret er de blevet installeret, og de vil snart være i drift.

Han siger, at arbejdet med at finde energibesparelser også handler om små marginaler, men de er vigtige for at finde store besparelser.

– Det har været medarbejderadfærd i stor skala samtidig med en understøttelse fra et fremsynet KFI, der har bidraget til de store besparelser. Som bonus har det givet en bæredygtig og grøn udvikling af butikken. Man kan sige, at nogle af besparelserne må betragtes som petitesser, men vi ser det som mange bække små. Det er ad den vej, man opnår de store besparelser, konstaterer Lars Nielsen.  

This describes the image

 

 

 

Opdateret 2. jan 2023