Allan Kristoffersen: "Jeg ved rigtigt meget om at udvikle koncepter"

Dagrofa 21. dec 2015 -
This describes the image
- Ved at fastlåse prisen på 500 af vores egne varemærker til discountmarkedet vil vi sende et signal til alle vores leverandører om, at priserne generelt skal ned, siger koncerndirektør Allan Kristoffersen, Coop. Foto: Coop

Allan Kristoffersen har forladt en toppost i Coop-kæden Irma for at lede Spar-købmændene ind i koncept 5.0 og til vækst

Kædedirektør for Spar, Min Købmand og Let-Køb: ”Jeg ved rigtigt meget om at udvikle koncepter”

Efter 22 år i Coop har 40-årige Allan Kristoffersen sagt farvel til landets største dagligvarekoncern og kapitalkæden Irma for at blive kædedirektør for landets mest selvstændige købmænd i Spar, Min Købmand og LetKøb.

Dansk Handelsblad har mødt ham på Dagrofas domicil i Ringsted, hvor han ”flyttede ind” for knap to uger siden.

Da bladets repræsentant ankommer, er Allan Kristoffersen dybt involveret i et møde med Spars kædeudvalg sammen med sin nærmeste overordnede, direktør for Købmandshuset, Jørgen Nielsen.

Allan Kristoffersen er uddannet i en Dagli’Brugs nær Vejle, hvor han kommer fra. Siden har han arbejdet sig op gennem Coop-systemet og har blandt andet været souschef og varehuschef i forskellige Kvickly-varehuse og salgschef i SuperBrugsen, hvor han var med til at udvikle kædens Koncept 15.

Lige inden han forlod Coop, var han salgsdirektør i Irma, hvor han først stod for udviklingen af det nye Irma-koncept, der blev lanceret på Axelborg for et års tid siden, og senest for udviklingen af Lille Irma. Sidstnævnte skete som et led i Allan Kristoffersens uddannelse på chefakademiet på CBS - og i tæt samarbejde med både kunder og medarbejdere i Irma.

Klar til nye udfordringer

Hvorfor forlader du Coop og Irma for at blive direktør for en række selvstændige købmænd?

- Jeg skal indlede med at sige, at jeg på en skala fra 1 til 10 vil beskrive min tilfredshed med at arbejde i Coop med 10. Men jeg har været i Coop i 22 år og trænger til at prøve noget andet.

- Det tænder mig at skulle modbevise, at de små købmænd er ved at uddø. Jeg var på jagt efter en arbejdsplads med en vækstagenda. Det har Dagrofa og Spar. Købmændene har mistet omsætning år efter år. Nu er de ved at vende den tilbagegang, men de trænger til et friskt pust. Jeg vil bringe købmandskæderne op i superligaen.

Du kommer fra en konceptstyret kæde. Hvor meget skal købmændene i Spar og Min Købmand styres af koncepter?

- Butikscheferne i Irma har nu også selv noget at skulle have sagt. Jeg vil på en skala fra 1 til 10 beskrive konceptstyringen i Irma til 7 – og i Spar til 3. Målet er, at Spar om et år skal ligge mellem 5-7. Konceptstyring er den eneste vej for fremtidens vindere, og vi dermed har valgt side når vi siger vækst. Den sidste del skal være lokal tilpasning.

- Købmændene kender deres lokalområde og deres kunder, og forholdene er forskellige fra den ene købmand til den anden. Den passion og det ejerskab, som købmændene føler, og som jeg netop i dag oplever på et kædeudvalgsmøde, må vi ikke tage fra dem. Tværtimod skal vi blive meget bedre til at iscenesætte købmændene som de lokale helte over for kunderne.

- De selvstændige købmænd har nogle gode værdier, men de kommer i dag til udtryk på en lidt oldschool måde. Vi skal ud af den fase, hvor butikkerne bare skal holdes i live, og hvor man har medlidenhed med den lokale købmand. Vi er ikke tilfredse med en status quo-omsætning. Vi skal have vækst. Købmændene skal være meget mere synlige og engagere sig lokalt. Det er ikke nok bare at være sponsor. Købmændene skal være dem, der laver engagementer for hele byen - en sommerfest eller torvedage – og så skal de involvere kunderne, der skal vide, at de har indflydelse på, hvordan butikken ser ud – og hvad der er på hylderne.

- Men min opgave er, at sikre, at købmændene kommer til at tjene flere penge, og så er en øget konceptstyring nødvendig. Det, den ene tjener penge på, skal de andre også gøre, og alle skal lære noget af det, de dygtigste gør. Kunderne skal vide, hvad de kan forvente af deres lokale Spar-købmand.

Har selv arbejdet på gulvet

Hvad kan du bruge din erfaring fra Coops kæder til?

- Det er kun syv år siden jeg forlod en stilling som varehuschef. Jeg har fyldt varer op, siddet ved kassen, foretaget egenkontrol, tjekket varekvalitet, så jeg kender købmændenes hverdag og kan snakke med dem i øjenhøjde. Købmændene og jeg er på samme hold, og vi har samme mål: Vi skal tjene penge. Det opnår vi kun, hvis vi er i dialog, og hvis købmændene forstår, hvad vi siger.

- Siden jeg forlod jobbet som varehuschef i Kvickly, har jeg været med til at udvikle SuperBrugsens Koncept 15 og to koncepter i Irma. Jeg tør godt sige, at jeg ved rigtigt, rigtigt meget om at udvikle og implementere kædekoncepter. Den erfaring skal jeg bruge i både Spar og Min Købmand – men i første omgang i Spar.

På besøg i alle butikker

Hvordan vil du komme i dialog med købmændene?

- Jeg skal ud at besøge alle butikker. Inden medio januar har jeg besøgt de første 80 butikker. Før sommerferien har jeg været i halvdelen af butikkerne i Spar, Min Købmand og LetKøb – og inden udgangen af 2016 har jeg besøgt alle.

- Det er ude i butikkerne, jeg finder ud af, hvad både købmænd, medarbejdere og kunder mener. Der er der, jeg får at vide, hvad vi gør godt, og hvad vi skal gøre bedre.

- Den sidste tid, inden jeg begyndte i Købmandshuset, brugte jeg noget af min fritid på at spørge kunderne i Spar, hvorfor de handler i kæden – og hvad der skal til for at få dem til at handle mere i Spar. Jeg fandt blandt andet ud af, at det er vigtigt, at de kender købmanden. Men jeg fandt også ud af, at vi skal arbejde med friskheden i vores frugt- og grøntafdelinger og gøre sortimentet mere spændende.

 

Blå Bog:

Allan Kristoffersen, direktør for Spar, Min Købmand og LetKøb siden 1. december:

40 år og bosat i Holbæk sammen med Eva, hendes dreng på syv år og pige på 10 år.

 

Karriere:

2013 – 2015: Salgsdirektør i Irma. Ansvaret for 84 butikker og 2450 medarbejdere

2008 – 2013: Salgschef i SuperBrugsen. Ansvaret for 15-18 butikker og ca. 850 medarbejdere

2005 – 2008: Varehuschef Kvickly Xtra Hillerød. Ansvaret for 180 medarbejdere

2002 – 2005: Varehuschef Kvickly Helsingør. Ansvaret for 100 medarbejdere

1995 – 2002: Souschef i Kvickly Holbæk, Kvickly Frederiksværk samt SuperBrugsen Give

1993 – 1995: Elev i Dagli’Brugsen i Ødsted ved Vejle

 

Uddannelse:

2015: CBS Executive, Chefakademiet

2013: Ledernes projektleder-uddannelse

1993 – 2015: Coops uddannelses-program

1992: HG Vejle Handelsskole

Opdateret 10. nov 2020