Vinderformel: SuperBrugsen som flagskib
-
Sådan vil kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring gøre Coops supermarkedskæde til Danmarks bedste
SuperBrugsen vil være Danmarks bedste supermarkedskæde. Det er budskabet fra kædedirektør Jesper Gottschalck Bjerring og koncerndirektør Allan Kristoffersen, der har ansvaret for brugskæderne i Coop.
”I SuperBrugsen vil vi være de bedste. Vi vil gerne være billigere - men vi vil være det bedste supermarked”, sagde Jesper Gottschalck Bjerring for nylig til uddelere og direktører, da han redegjorde for SuperBrugsens strategi frem mod 2025, hvad der er omtalt i det nye nummer af Butikslederen.
Vinderformlen i SuperBrugsen bygger på fem søjler: Bedst, billigere, ansvarlig, lokal og personlig.
Derfor skal bl.a. frugt og grønt have et markant løft i hele kæden, og der kommer prisnedsættelser på en række varer i personlig pleje, så de matcher priserne i bl.a. discount og Normal. Og værdierne omkring ansvarlighed skal synliggøres direkte på varerne.
- Vi skal have varer på hylderne. De rigtige varer og til den rette pris. I må godt sige, at det er kedeligt. Men drømmen er at få rejst Coop og få stoltheden tilbage, så SuperBrugsen bliver detailhandlens flagskib. Dét håber jeg, at I vil være med til, sagde Allan Kristoffersen ifølge Butikslederen.
Men på kort sigt handler det for Jesper Gottschalck Bjerring om det basale; nemlig at få basisforretningen i butikkerne på plads. Det er hygiejne, varer på hylderne, friskhed og bemanding.
Fastholde kunderne
Næste skridt er indsatser, som skal være med til at fastholde kunderne i SuperBrugsen.
Her blev kædens vinder af årets Danish Retail Award Kenneth Beenfeldt Hansen fra SuperBrugsen Faxe Ladeplads fremhævet som et godt eksempel, fordi han sammen med butikkens medlemsvalgte engagerer sig lokalt.
Koncerndirektør Allan Kristoffersen har tidligere udtalt til Dagligvarehandlen.dk, at SuperBrugsen ”er mere på plads på prisen, end det umiddelbart ser ud til. Udfordringen er, at det kan være svært at gennemskue vores priser med de mange forskellige rabatter. Derfor skal vi have mere transparens i prisen”.
Han lægger i samme interview også op til, at brugskædernes butikker får mulighed for at lægge deres egen strategi med udgangspunkt i Coops overordnede strategi: - Vi skal have øget fokus på glade kunder og mindre fokus på mange linjer i regnskabet. Egentlig er kun kundetilfredshed, dækningsbidrag og bundlinje interessant for os.
Men det betyder ikke, at sortimentet kommer til at bevæge sig i forskellige retninger, da butikkerne ifølge Allan Kristoffersen ikke har indsigten, overblikket og data til at sikre, at det brede sortiment er på plads konstant. Det forudsætter et centralt overblik.