Coop i landsdækkende klimaaktion: Tag den forreste vare

Coop 15. maj 2023 -
This describes the image
Foto: Coop
  • Coop har det sidste år testet mærket "Tag den forreste" hos Klima Kvickly i Aarhus. Det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 pct.

Tag den forreste vare på hylden, lyder et landsdækkende budskab til kunderne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen. Dagligvarekoncernen Coop vil i løbet af maj gøre kampagnen til at tage den forreste vare landsdækkende i de tre kæder.

Opfordringen til at tage den forreste vare har indtil nu været forbeholdt kunderne i Coops klimalaboratorie, Klima Kvickly, som ligger i Aarhus. Her er mærket det seneste år blevet testet. Det har været placeret tæt på dagligvarer med kort holdbarhed, f.eks. mejeriprodukter, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 pct.. 

- Resultaterne fra Klima Kvickly viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon og gør det let at træffe det klimavenlige valg i butikken, så vil danskerne gerne handle bæredygtigt. Klima Kvickly har mere end halveret madspildet ved at opfordre forbrugeren til at tage den forreste vare, og jeg håber, at vi kommer til at se lignende gode resultater på landsplan, når vi evaluerer senere på året, siger Jonas Engberg, som er klimachef i Coop.

I maj sidste år blev Kvickly i Aarhus erstattet af Klima Kvickly. Det er Coops klima-laboratorie, hvor Coop afprøver en lang række forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.

- Det er det første af de mange forskellige tiltag og koncepter, vi har udviklet i Klima Kvickly, som rulles ud i hele landet. I Klima Kvickly har vi fokus på at hjælpe vores kunder til at træffe bedre klimavalg og også reducere klimaaftrykket fra butikkens egen drift, og vi er opmærksomme på, at koncepterne skal kunne fungere i alle Coops butikker. Det er sådan vi kan gøre den største forskel, siger Jonas Engberg.

I maj 2022, inden butikken i Aarhus blev til Klima Kvickly, var det syv pct. af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I begyndelsen af februar 2023 var tallet steget til 66,7 pct.

Herudover har butikken også skåret i sit eget energiforbrug og har reduceret madspildet. Begge dele reducerer klimaaftrykket og er samtidig godt for butikkens bundlinje.


 

Opdateret 15. maj 2023