Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder

Coop 13. dec 2022 -
This describes the image
Foto: Coop
  • Varehuset i Aarhus har blandt andet solgt 50 pct. flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 pct.

Med positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd har Klima Kvickly i Aarhus på seks måneder nået det niveau for CO2-udledning fra salget af fødevarer, som i henhold til Coops klimaplan skal gælde alle Coops butikker i 2030. 

Varehuset har blandt andet solgt 50 pct. flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 pct. Omsætning, avance og indtjening er i perioden samtidig forbedret.

I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Det er et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler.

Lettere at træffe klimvenligt valg

Væsentlige resultater af laboratorietesten hos kunderne er, at klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 pct. og kimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 pct.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer.

I maj, inden forretningen blev til Klima Kvickly, var det 7 pct. af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 pct.

- De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind, siger klimachef i Coop, Jonas Engberg, i en pressemeddelelse.

Klima Kvickly sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. 

- Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker, siger Jonas Engberg.

Varehuset gennemgår nu sit nonfoodområde med henblik på også her at guide kunderne til et mere klimavenligt valg.

 

Opdateret 13. dec 2022