Vinder af Danish Retail Award: Vores kunder vil gerne guides til mere klimavenlige indkøb

Coop Danmark - Navne 13. jun 2023 -
This describes the image
Foto: Anders Terp Sørensen
  • Dennis Ø.K. Andersen, varehuschef for Klima Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus, vandt Danish Retail Award i september 2022 blandt andet på baggrund af kampagnen “Tag den forreste for klimaets skyld”, hvor kunder bliver opfordret til at tage den forreste vare, selvom den har kortere holdbarhedsdato end varerne længere inde på hylden.

- Kampagnen opstod lige på kanten, til vi blev Klima Kvickly i maj 2022. For inden vi blev Coops klimalaboratorie havde vi gang i lokale initiativer, hvor vi arbejdede med klimaløsninger, fortæller Dennis.

“Tag den forreste for klimaets skyld” var med til at reducere butikkens madspild på brød og mejeri med 50 pct., og i maj 2023 valgte Coop at gøre kampagnen landsdækkende.

Dennis har arbejdet med grønne initiativer i butikken i et stykke tid, så det falder naturligt at sige ja, da Coop i efteråret 2021 spørger, om de vil være Klima Kvickly og Coops klimalaboratorie.

Det er stadig Dennis og butikken i Bruuns Galleri, der er projektejer, men de får et tæt samarbejde med Coops klimachef, Jonas Engberg.

Lokalt i butikken er det vigtigt for Dennis, at initiativerne ikke fylder for medarbejderne i deres dagligdag, men at det bliver en del af kulturen i butikken.

I forbindelse med nomineringen til Danish Retail Award var der mange, der troede, at “Tag den forreste...” var et koncept udtænkt og implementeret af Coop på landsplan, så Dennis har brugt lang tid på at forklare, at den ide opstod lokalt og før udnævnelsen til Klima Kvickly.

- Især på mejeri og brød har vi kunnet se en forskel. Det er de to mest almindelige steder, hvor kunden er mest tilbøjelig til at række længere ind på hylden. Det er en automatiseret bevægelse, vi laver som mennesker.

Forskellen kan Dennis blandt se på væsentlig færre prisnedsættelse af datovarer og minde madspild. Ser man bredt på butikken, så er klimaudledningen pr. 1.000 kr. omsat faldet med 20 pct. blandt andet på grund af kampagnen, men også fordi Dennis sammen med sin styregruppe arbejder bevidst med at ændre kundernes indkøbsvaner.

Mere klimavenlige valg

Dennis og hans styregruppe fortsætter med initiativer for at påvirke kundernes indkøb i en mere klimavenlig retning. Det gør de udelukkende ved at arbejde meget bevist og målrettet med butikkens indretning og layout for at nudge kunderne.

Dennis har valgt ikke at arbejde med prispunkter men udelukkende guide kunderne. Det sker i et tæt samarbejde med klimachef Jonas Engberg, der sammen med Dennis er projektejer på Klima Kvickly.

Der er også et godt samarbejde med Coops marketingsbureau, Republica, der står for al butikkens CVI, altså butikkens grafiske udtryk.

Tilsammen er det lykkes både at påvirke klimaudledningen, men kunderne oplever i høj grad, at de bliver taget i hånden. Andelen af kunder, der føler sig godt guidet til klimavenlige valg, er steget fra 7 pct. i maj 2022 til hele 67 pct. i februar 2023. En imponerende stigning på under et år.

Det har de gjort på forskellige måder for eksempel ved at flytte kødforbruget fra rødt oksekød til kylling.

- Det har vi blandt andet gjort med opskrifter, men også med et grønt hotspot, der favoriserer salget af kylling. Vi har også arbejdet med vores sandwich, som vi sælger mange af hver dag. Vi har 12 forskellige, to er helt uden kød og de fleste af de andre er med lyst kød. Så i alt er seks af vores sandwich bedre for klimaet, end de var før. Det har vi kunnet gøre uden, det har påvirket salget negativt.

Dennis har også fokus på ost, som næst efter kød er en af de store klimasyndere.

- Vi skal til at teste et produkt fra en ny leverandør, hvor CO2-udledningen er reduceret med 40 pct. Det er delvist lavet på mælk og resten på plante. Vi har været ude i deres laboratorie og lave mad med det uden at kunne smage forskel.

Produktet, Audu, fra Planet Diary landede i Klima Kvickly i fredags, og de er indtil videre den eneste butik, der sælger det. Så Dennis og Klima Kvickly fortsætter arbejdet med klimavenlige initiativer og tiltag.

Vi mødes i Aarhus

Som vinder af Danish Retail Award oplevede Dennis stor opmærksom, men især en ting fæstnede sig hos ham.

- Den professionelle oplevelse med ZBC og jer i dagligvarehandlen.dk, hvordan det hele omkring Danish Retail Award fungerede, både setuppet ved overrækkelsen men også den studietur vi var på til New York. Det hele var meget gennemført. Det var en oplevelse i sig selv, at det hele var på et pænt, flot niveau.

Da Dennis læste nomineringerne, fik han en fornemmelse af at have en chance for at vinde, da verdensagendaen jo i høj grad handler om bæredygtighed og klima. At man også skal være en god købmand, tænker Dennis er indlysende for overhovedet at komme i betragtning, så på det punkt står alle de nominerede lige.

Medarbejderne i Klima Kvickly er selvfølgelig glade for, at deres chef har vundet prisen, og de ved også godt, at de har en væsentlig andel i det ved at sørge for, at butikken står snorlige hver dag, men;

- Vi er jo i Jylland, så jeg er ikke den, der har råbt højt om det eller har det stående på mit visitkort. Men jeg er stolt over at blive brugt i markedsføringsmaterialet for Danish Retail Award i år. At der blev lagt mærke til det, vi kunne. smiler Dennis.

Vinderne af Danish Retail Award bliver inviteret til New York på studietur af dagligvarehandlen.dk, der er en af hovedsponsorerne, og ZBC, der også sørger for, at en af deres dygtige detaileksperter er med på turen som guide.

Det oplevede Dennis gjorde turen meget effektiv, fordi guiden kendte New York ud og ind, så der var ingen spildtid.

- Vi så en række udvalgte koncepter. Nogle havde jeg nok set alligevel, men der var rigtig mange, hvor jeg tænkte, at dem havde jeg ikke set. Den røde tråd for turen var nok gennemførelsen af koncepterne. Det er ikke tilfældigt, hvordan tingene ser ud eller er.

Dennis rejste sammen med vinderne fra både 2021 og 2022, hvilket for Dennis var lige så givtigt som det faglige program. De fire, der var med på turen, oplevede et stærkt fællesskab på tværs af kæderne. Så stærkt at de har fastholdt kontakten siden rejsen og har planlagt at møde hos Dennis i Aarhus i september.

Opdateret 13. jun 2023