Coop amba hapser kritiseret kommunikationsprofil
-
Katja Dahlberg bliver ny kommunikationsdirektør i Coops ejerselskab. Hun kommer fra et lignede job i Banedanmark, hvor hun har mødt hård kritik.
Opdateret....
Efter tre år som kommunikationsdirektør i Banedanmark stopper Katja Dahlberg for at starte i et lignede job i Coop amba, ejerselskabet bag Danmarks næststørste dagligvarekoncern Coop. Det skriver fagbladet Journalisten.
I Coop amba bliver hun også ansvarshavende redaktør for forbrugermagasinet Samvirke.
Her afløser hun June Risum Scheibel, der har været konstitueret kommunikationschef de seneste ni måneder.
Jobskiftet sker blot få måneder efter både tidligere og nuværende medarbejdere i Banedanmark rettede en særdeles hård kritik af Katja Dahlbergs ledelsesstil i netop Journalisten.
Her beskrev 13 personer hende som en utilregnelig leder med en ledelsesstil præget af mistillid, mikromanagement og voksen-skældud.
Flere medarbejdere har været stresssygemeldt og i alt 24 medarbejdere har forladt Banedanmarks kommunikationsafdeling, siden Katja Dahlberg startede i jobbet tilbage i 2019.
Hos Coop amba fastslår adm. direktør Mike Dranov, at ansættelsen af Katja Dahlberg er sket på et fuldt oplyst grundlag.
- Jeg er sikker på, at Katja er den rigtige til jobbet og vi glæder os meget til samarbejdet. Katja starter den 1. juli, siger Mike Dranov til Dagligvarehandlen.
Skabt en afdeling i trivsel
Banedanmark har ikke bekræftet overfor Journalisten, at Katja Dahlbergs stop hænger sammen med den hårde kritik af hendes ledelsesstil.
Journalisten har fået tilsendt en nyhed fra Banedanmarks intranet, hvor selskabets adm. direktør, Hakon Iversen, takker Katja Dahlberg for at have leveret gode resultater og skabt en helt ny linje og strategi for kommunikationen.
”Sidst, men ikke mindst, har hun sammen med resten af ledelsen og medarbejderne i Kommunikation skabt en afdeling i trivsel, der leverer gode resultater i samarbejde med kollegerne i Banedanmarks divisioner", lyder de rosende ord fra Hakon Iversen.