PlusPack: Poducentansvaret skal være ambitiøst og baseret på et fagligt grundlag

Bæredygtighed 8. feb 2022 -
This describes the image
- Vi oplever en øget efterspørgsel på emballage, der er lavet i mono-materialer, som er lette at sortere for forbrugeren og kan genanvendes med kendt teknologi, siger viceadm. direktør Camilla Haustrup Hermansen, PlusPack. Foto: Pelle Rink
  • Tre spørgsmål til Camilla Haustrup Hermansen, som er viceadm. direktør og udviklingsdirektør i Plus Pack

Plus Pack har specialiseret sig i udvikling og produktion af innovative og kundetilpassede emballageløsninger til fødevareindustrien og har salg i mere end 55 lande. Hovedsædet ligger i Odense, hvor der også er produktion af emballage med thermoformet plast og aluminium i Odense. Desuden har virksomheden produktion i Genk i Belgien. 

Ledelsen består af søskendeparret Anders Top Haustrup, som er adm. direktør, og Camilla Haustrup Hermansen, som er udviklingsdirektør og bestyrelsesmedlem i Plus Pack. De har siden 2016 som fjerde generation stået i spidsen for Plus Pack A/S, der er ejerledet. 

Plus Pack blev grundlagt i 1914 på et motto der hed ”Man skal gøre noget”. Stadig en drivkraft og motivation for virksomhedens 220 medarbejdere til at levere positiv værdi til kunder, medarbejdere og lokalsamfund. 

Hvad ser I som jeres største udfordring?

På kort sigt er det at skabe sikkerhed og tryghed i driften, hvor vi har særligt fokus på store udsving i covid- 19-smitten, som flytter forbruget og dermed vores kunders behov, forsyningskæden, stigende energi- og råvarepriser m.m. På lang sigt er det at omsætte vores vision om at levere cirkulære emballageløsninger uden CO2-udledninger, og sikre reel og dokumenterbar forandring i en tid, som ikke kun kalder på store klimaambitioner, men også på mod og handlekraft.

Hvor i markedet ser I potentiale for vækst?

Vi ser et stort potentiale i at udvikle og tilbyde emballageløsninger, som både beskytter maden, mindsker madspild og er produceret i fødevaregodkendte materialer, som rummer genanvendt indhold og kan genanvendes efter brug. Vi oplever en øget efterspørgsel på emballage, der er lavet i mono-materialer, som er lette at sortere for forbrugeren og kan genanvendes med kendt teknologi. Det gælder især i lande og regioner, som allerede har indført eller varslet emballageafgifter eller-gebyrer, som giver fødevareproducenter og detailhandel økonomiske incitamenter til at vælge genanvendelige emballagematerialer. 

Hvis du kunne gennemføre en politisk ting, hvad skulle det så være – og hvorfor? 

Folketinget skal snart vedtage de overordnede rammer for det kommende producentansvar for emballage. Jeg mener, at det her er afgørende, at det miljøgraduerede bidrag bliver brugt til at fremme netop emballagedesign, som vil øge genanvendelsen af materialerne. Det er også oplagt at give en form for rabat, hvis der fx er genanvendt indhold i en plastemballage. Jeg håber virkelig, at producentansvaret bliver ambitiøst og baseret på et fagligt grundlag, så der de facto kommer flere cirkulære emballageløsninger på det danske marked.
 

Opdateret 8. feb 2022