Nye emballageregler kan føre til højere priser
-
Det vil variere fra branche til branche, vurderer kollektivordningen VANA
Når producentansvaret for cirka 41.000 danske virksomheder bliver en realitet 1. juli 2025, vil det medføre betydelige omkostninger for de berørte virksomheder.
Afhængig af branche kan det medføre højere detailpriser, vurderer kollektivordningen VANA.
– Eksperter har estimeret, at det – som følge af øgede omkostninger for virksomhederne - kan give en stigning i detailsalgspriserne på cirka to procent. Det er set over en bred kam på tværs af alle brancher i Danmark, og det vil selvfølgelig variere fra branche til branche i forhold til, hvordan omkostningerne kommer til at fordele sig mellem virksomheder, grossister og kunder, siger Marianne Roed Jakobsen, som er direktør i kollektivordningen VANA.
VANA er etableret af Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Erhverv og DagSam. Kollektivordningen har allerede mange af landets største produktionsvirksomheder som medlemmer, f.eks. Arla og Danish Crown.
Siden etableringen i 2021 har VANA desuden oparbejdet en bred vifte af udenlandske samarbejder, som gør, at danske virksomheder også kan få løst deres producentansvar i deres eksportmarkeder.
Mængde og emballagetype
Omkring 41.000 danske virksomheder får 1. juli 2025 producentansvaret for deres emballage. Medmindre virksomhederne selv ønsker at stå for at indsamle, sortere og sikre en genanvendelse af deres emballage, kan de vælge at flytte opgaven ud til en kollektivordning som så påtager sig ansvaret.
Uanset hvad vil producentansvaret medføre betydelige omkostninger for de berørte virksomheder.
Marianne Roed Jakobsen påpeger, at de to pct. er et gennemsnit, og at der er brancher, som vil erfare endnu større udfordringer, mens andre vil gå mere fri.
De drivende faktorer i emballageomkostningerne, forbundet med producentansvaret på emballage, bliver mængde og emballagetype.
– Vi ved allerede, at nogle typer emballagemateriale bliver dyrere end andre, og at der skal afregnes per forbrugt ton. Så de små og mellemstore virksomheder kan allerede med fordel begynde at kigge på, hvordan de kan nedbringe deres emballagemængder. Senere, når vi ved mere om, hvordan priserne på de forskellige emballagetyper bliver, kan virksomhederne så begynde at tænke mere strategisk i forhold til den del, siger Marianne Roed Jakobsen.