Ny klimadatabase: Oksekød er den helt store klimasynder

Bæredygtighed 1. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Colourbox
  • Concito offentliggør i dag en ny klimadatabase på, hvor meget 500 fødevarer påvirker klimaet. Og oksekød påvirker klimaet mere end først antaget, viser nye beregninger  

Skrevet af: Søren Tougaard

Med økonomisk støtte fra Salling Fondene offentliggør den grønne tænketank Concito og firmaet 2.-0 LCA consultants i dag en længeventet klimadatabase, der viser beregninger på, hvor meget 500 af de mest populære fødevarer udleder af CO2.

Beregningerne viser, at oksekød klimabelaster endnu mere end tidligere antaget. F.eks. udleder 1 kilo oksemørbrad 152 kilo CO2, hvilket stort set svarer til en køretur til Paris. 

Hakket oksekød, som danskerne i stor stil benytter i deres favoritretter, har en klimapåvirkning på 32,5 kilo CO2 per kilo. Til sammenligning påvirker kyllingebryst med 3,4 kilo CO2 per kilo, viser databasen.  

Den store klimadatabase kan gøre os alle klogere på, hvordan vi kan gøre vores fødevareforbrug og måltider mere klimavenlige. Men hvis vi for alvor skal ændre madvaner i retning af en mere sund, klimavenlig og planterig kost - som de nye officielle kostråd helt rigtigt lægger op til - er der behov for nye politiske tiltag samt hjælp fra professionelle aktører i hele fødevaresektoren. Ikke mindst fra restaurationsbranchen og dagligvarekæderne, der i højere grad bør friste og inspirere os til at få meget mere grønt på tallerkenen”, siger Concitos direktør Christian Ibsen.

Vil gøre påvirkningen synlig

Med databasen ønsker Concito at gøre det endnu mere synligt for forbrugerne, hvor meget de udvalgte fødevarer påvirker klimaet. 

Tidligere analyser har vist, at ca. 20 pct. af danskerne årlige CO2-udledning på 17 tons stammer fra fødevareproduktion. Tidligere har det været drøftet, om Danmark skulle indføre et egentligt klimamærke, der skulle gøre forbrugerne mere oplyste i supermarkedet, men den idé blev hældt af brættet under den borgerlige regering med argumentet om, at sådan et mærke kunne vildlede mere end vejlede.  

Dagligvareaktørerne har i stigende grad fokus på at tage medansvar for klimapåvirkningen af de varer de sælger, og det er en vigtig del af baggrunden for, at Salling Fondene har støttet udarbejdelsen af klimadatabasen.  

- Vi ved, at mange danskere gerne vil have hjælp til at handle mere klimavenligt. Det vil vi bidrage til, og Concitos klimadatabase skaber et stærkt fundament for både forbrugere, producenter og dagligvarekæder, som i fællesskab kan bidrage til en CO2-reduktion, hvor vores fødevarer spiller en stor og ofte overset rolle. Vi er glade for at have støttet projektet, og vi glæder os over, at Den store klimadatabase nu er en realitet, så alle kan bruge den aktivt, siger Per Bank, topchef i Salling Group og bestyrelsesformand i Købmand Ferdinand Sallings Mindefond. 

Det er politikernes ambition, at Danmark har reduceret CO2-udledningen med 70 pct. i 2030. 

Opdateret 1. feb

Vil du vide mere?

DH Food Professional banner