Mars sigter mod klimaneutalitet i hele værdikæden i 2050

Bæredygtighed 6. okt 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Mars
  • Koncernens største brand, Royal Canin, skal være klimaneutral om fire år

Skrevet af: Søren Tougaard

Med en årlig omsætning på 40 mia. dollars - 256 mia. kr. - og 133.000 medarbejdere på verdensplan hører Mars til blandt de allertungeste leverandører til den globale dagligvarehandel.

Mars har netop offentliggjort et løfte om fuld klimaneutralitet i hele værdikæden inden 2050. Virksomhedens største brand Royal Canin sigter mod klimaneutralitet allerede om fire år.

Det skal opnås gennem forskningsbaserede metoder til udregning af hvert enkelt produkts klimaaftryk, gensidige emissionsaftaler med leverandører og distributører samt ved at benytte de bedste muligheder for klimakompensation for de tilbageværende emissioner, der måtte være, oplyser Mars i en pressemeddelelse. 

- Hvis vi skal gennemføre nul CO2 i praksis, er vi nødt til at se på virksomhedens totale klimaaftryk, helt fra måden vi indkøber vores råvarer, til hvordan vores slutkunder bruger produkterne, og vi er derfor ved at mobilisere den samlede værdikæde til at sætte alle midler ind for at indfri de delmålsætninger, som vi vil sætte for hvert femte år. Det er en stor udfordring og vi vil ikke nå nul CO2 uden tæt samarbejde med vores kolleger, leverandører, kunder, forbrugere og industripartnere. Vi er nødt til at arbejde målrettet, hvis vi skal skabe forandringer på så stor skala og med reel gennemslagskraft, siger Nina Hald, dansk landechef for Mars Multisales. 

På vej mod målet skal Mars have nedbragt CO2-udledningen med 27 pct. i den fulde værdikæde inden 2025.

Mars tæller blandt andet brands som Dove, M&M, Snickers, Pedigree foruden Mars og Royal Canin.  

 

 

 

Opdateret 6. okt 2021

Vil du vide mere?