Leverandør: Hvorfor ikke et bæredygtighedsmærke - eller Ø-mærket 2.0?

Bæredygtighed 13. sep 2021 -
This describes the image
Foto: Nordic Harvest
  • Der er mange udfordringer forbundet med at bryde normen - også når det kommer til dyrkning af grøntsager

Skrevet af: Redaktionen

Fødevareproducent Nordic Harvest leverer i dag grønt til dagligvarebutikker og foodservicebranchen i hele landet. Nordic Harvests produkter dyrkes dog hverken på mark eller i drivhus, men gennem konceptet ”vertical farming” – i det her tilfælde væksthaller med 14 etager høje stilladser, hvor produktionen af især bladgrønt foregår ved LED-lys og næringsholdig vandbad i stedet for sol og jord. Men selvom produktionen er klimavenlig og mere effektiv end tradionelle dyrkningsmetoder møder de nye dyrkningsformer adskillige udfordringer – især når det kommer til offentlig støtte og muligheden for at mærke produkterne med letgenkendelige forbrugermærker såsom det klassiske ø-mærke. Det fortæller adm. direktør i Nordic Harvest, Anders Riemann.

Hvad ser I som jeres største udfordring?

At vi er frontløbere på en helt ny produktionsform, hvor vi skal konkurrere på lige fod med etablerede/anerkendte produktioner. Her kan vi se, at der mangler generel viden og know-how, der findes ikke et øko-system for vertikale farme - endnu. Der findes ingen ud-af-boksen løsninger eller hyldevarer til vores produktion, så vi skal tænke alting om. Der er ingen støtteordninger eller andre strukturer sat op, så vi skal hele tiden forklare os selv forfra.

Hvor I markedet ser I potentiale for vækst?

Indtil nu, har vi udsolgt vores produktion og flere og flere kommer til os for at købe vores produkter. Så egentlig ser vi potentiale alle steder. Ikke mindst i forhold til, at LED-teknologien stadig er ung og udvikler sig hurtigt, hvilket betyder vi inden for en overskuelig tid, vil begynde at kunne producere andre typer produkter end bladgrønt til konkurrencedygtige priser.

Hvis du kunne gennemføre en ting politisk, hvad skulle det så være – og hvorfor?

Så skulle der indføres et bæredygtighedsmærke - eller Ø-mærket 2.0. Vi kan jo ikke få Ø-mærket fordi vi ikke dyrker i jord. Men mærket er dels et stærkt brand over for forbrugerne og dels er der mange kantiner og storkøkkener, der gerne vil leve op til en vis procentdel økologi og måske derfor ville fravælge vores produkter.

Opdateret 13. sep 2021