Kampagne skal løfte salget af øko-ost
-
EU-støttet markedsføring fra Mejeriforeningen slår et slag for de økologiske oste
Mælken har i mange år været det helt store lokomotiv for væksten i den økologiske omsætning med en andel tæt på halvdelen af det samlede mælkesalg . Men det kniber langt mere med at få gang i omsætningen af de økologiske oste, der i 2021 kun udgjorde godt 11 pct. af det samlede osteforbrug.
Det vil Mejeriforeningen nu ifølge en pressemeddelelse gøre noget ved gennem en kampagne støttet af EU-midler.
Netop nu er den økologiske omsætning trængt i det aktuelle inflationsprægede marked, men i årene fra 2010 til 2021 blev den tredoblet til ca. 16 mia. kr.
- Med kampagnen håber vi, at danskerne i højere grad opdager de mange både klassiske og nye oste, som mejeristerne de seneste år har arbejdet på at fremstille økologisk, siger Anja Koch Rasmussen, der er senior marketing manager hos Mejeriforeningen.
Tankerne bag kampagnen er bl.a., at det relativt lave salg af øko-oste ikke kun skyldes, at de kan være dyrere end de konventionelle.
- Vi er i Danmark gode til at producere økologisk mælk og ost, og det er noget, danskerne elsker. Forbrugerundersøgelser viser endda, at når danskerne vælger de økologiske udgaver, så handler det om dyrevelfærd, klima og sundhed, og derfor er det tankevækkende, at der er så stor forskel på, hvad danskerne vælger, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarers afdeling for økologi.