Inflationen punkterer storsatsning på velfærdskyllinger
-
Hos Danpo ville man mere, end hvad forbrugerne havde råd til.
Udbud og efterspørgsel styrer prisen på varer, og det har haft betydning for salget af kyllinger det seneste års tid.
Efterspørgslen efter de såkaldte ’turbokyllinger’ har nemlig været højere end velfærdskyllingerne, som Danpo sidste år annoncerede, at de ville satse på.
Det skriver DR.
Derfor er ’turbokyllingen’ tilbage i køledisken, og der er primært én grund til, at efterspørgslen ikke har været der. Krigen i Ukraine.
- Det skabte den her forbrugerutryghed, som pludselig bevirkede, at forbrugerne var enormt opmærksomme på priser, siger direktør for Danpo, Kasper Lenbroch om inflationen efter ukrainekrigen brød ud til DR.
Danpo er derfor tilbage til den hurtigvoksende kylling, som altså har fået kritik for sin knap så opløftende dyrevelfærd, der blandet betyder, at den skal vokse sig stor på lidt over 30 dage ifølge DR.
Hos Dyrenes Beskyttelse er man også godt klar over problemet.
- Salget af både den økologiske kylling og den gode dyrevelfærdskylling er stoppet op, og det, synes vi, er et kæmpe problem i forhold til kyllingernes velfærd, forklarer Britta Riis, direktør hos Dyrenes Beskyttelse, der køber tesen om fokus på priser som den primære grund.
Ifølge Kasper Lenbroch har det kostet Danpo et trecifret millionbeløb at udfase ’turbokyllingen’.