"Grimme" grøntsager skræmmer ikke danskerne
-
Næsten halvdelen af danskerne vil gerne købe frasorterede produkter i dagligvarebutikkerne. Især hvis prisen er reduceret, viser ny undersøgelse
Miljøstyrelsens nyeste tal viser, at madspild stadigvæk er et stort problem herhjemme. Hvert eneste år går 814.000 ton mad til spilde fra jord til bord.
Fødevareindustrien tegner sig for den største del, 385.000 ton madspild årligt – og i den kategori genererer mejerierne den største andel, nemlig 218.000 ton, og kategorien ”anden fødevareindustri” 156.000 ton årligt.
Bag disse kedelige tal ligger f.eks. frasortering af fødevarer på grund af størrelse, form og facon, viser tal fra Miljøstyrelsen.
Heldigvis har netop fødevareindustrien og detailhandlen igangsat innovation indenfor netop frasortering af fødevarer på grund af størrelse, form og facon.
Disse initiativer bakkes nu op af den nyeste, repræsentative undersøgelse fra Kantar Gallup for forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som viser, at der faktisk eksisterer et egentligt marked for de frasorterede grøntsager og frugter.
Rundt regnet er 47 pct. af danskere indstillet på at købe “frasorterede” produkter i supermarkedet. Især hvis prisen får et nøk nedad.
Til spørgsmålet: Er du tilbøjelig til at købe grimme grøntsager, frugt og/eller andre frasorterede produkter i supermarkedet svarer 12 pct. “ja”, 35 pct. svarer “ja, men til en reduceret pris”. 16 pct. svarer “måske”, mens 34 pct. svarer “nej” og 3 pct. “ved ikke”.
- Vores nye undersøgelse tyder på, at danskerne bliver stedse mere positive stemt overfor de uperfekte størrelser på butikshylderne - og det er noget, som var nærmest utænkeligt, dengang jeg startede Stop Spild Af Mad bevægelsen for 13 år siden, siger stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild af Mad Selina Juul.
Flere frasorterede produkter
Siden 2018 har Stop Spild Af Mad sammen med Danmarks største fødevareproducenter arbejdet aktivt på at indføre “grimme” grøntsager og andre ukurante og frasorterede madvarer på butikshylderne.
Blandt de frasorterede madvarer tæller “grimme” grøntsager og tomatketchup leveret af Danmarks største tomatproducent Alfred Pedersen & Søn, Gartneriet Østervang Sjælland, Gasa Odense og Gasa Nord Grønt Amba i Rema 1000 og Salling Groups butikker.
Dertil kommer “Årets Ævlerov”, som er æblemost fremstillet på æbler fra danskernes egne haver sammen med Danmarks største mosteri Ørbæk Mosteri i samarbejde med Rema 1000.