Den grønne gråzone: Forbrugerombudsmanden arbejder på kvikguide til "grøn" markedsføring

Bæredygtighed 2. jun 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Salling Group med nyt klimamærke Foto: Salling Group
  • En ny guide fra Forbrugerombudsmanden skal hjælpe virksomheder til at undgå vildledende "grøn" markedsføring. Tiltaget kommer efter en række klager over danske virksomheder

Når virksomheder benytter miljø- eller klimavenlige anprisninger i deres markedsføringer skal det ske på en måde, så forbrugerne ikke vildledes til at opfatte produkterne grønnere, end de er. 

Forbrugerombudsmanden har netop udsendt et udkast til en ny kvikguide. Guiden skal fungere som rettesnor for virksomhederne, så de imødegår vildledning af forbrugere og sikrer, at virksomhederne efterlever markedsføringsloven.

Det skriver Forbrugerombudsmanden.

Initiativet kommer efter Forbrugerombudsmanden har modtaget en stor mængde klager over danske virksomheders markedsføring af grønne produkter. Senest har Danish Crowns "klimakontrolleret gris" været i vælten efter klager fra blandt andre Dansk Vegetarisk Forening og Greenpeace, mens Forbrugerombudsmanden også modtog klager over Arlas kampagne om "klimakompenseret mælk".

I udkastet til den nye kvikguide er der en række eksempler på, hvornår det er en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts påvirkning af miljøet, som virksomhederne kan bruge som rettesnor fremadrettet.

Tværgående europæisk samarbejde

Forbrugerombudsmanden har også bidraget til en større undersøgelse i regi af EU-kommissionen.

På baggrund af en bred screening identificerer undersøgelsen 344 tilfælde med tvivlsomme grønne påstande i EU-landene. 42 pct. af dem havde en karakter, så myndighederne vurderede, at de kunne være i strid med EU’s direktiv om urimelig handelspraksis.

Opdateret 2. jun 2021