Dagligvarebutikker dropper klimamærke på gris

Bæredygtighed 13. okt 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Danish Crown er blevet kritiseret for en mangelfuld livscyklusvurdering af griseproduktionens klimaaftryk i forbindelse med dets eget klimamærke. Foto: Danish Crown
  • Danish Crowns klimamærke er blevet kritiseret for at være vildledende

Danish Crowns eget lille, lyserøde mærke på grisekød er slut. På mærket stod "klimakontrolleret gris".

Greenpeace har kritiseret Danish Crown for en mangelfuld livscyklusvurdering af griseproduktionens klimaaftryk. Nu har samtlige dagligvarebutikker har valgt at droppe mærket.

Allerede i sommer besluttede Coop og Lidl ud, at de ikke længere vil bruge mærket. Siden har Aldi, Rema 1000, Salling Group og Dagrofa taget samme beslutning.

Begrundelsen fra Coop lyder, at Danish Crown ikke kan dokumentere, at deres grisekød skulle være bedre for klimaet end alt muligt andet grisekød.

- Der må ikke være tvivl om, hvad der står på pakkerne. Det her svinekød adskiller sig ikke fra alt andet dansk svinekød i køledisken. Så vi vil gerne sælge kødet, men vi vil ikke have mærket på, siger Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop til DR.

Coop siger også til DR, at det er Dansk Vegetarisk Forenings bebudede retssag mod Danish Crown, som er grunden til, at koncernen har valgt at droppe "klimakontrolleret gris" .

Forbrugerrådet Tænk og den grønne tænketank Concito har kaldt mærket for vildledende og greenwashing. Greenpeace har senere anmeldt Danish Crown til Forbrugerombudsmanden, mens Klimabevægelsen og Den Grønne Studenterbevægelse har stævnet Danish Crown.

Danish Crown har tidligere udtalt, at programmet, der ligger til grund for “klimakontrolleret gris”-kampagnen, er rimelig robust, da samtlige griseandelshavere i Danish Crown har forpligtet sig til at reducere deres CO2-aftryk med 50 pct. inden 2030. 

Opdateret 13. okt 2021

Vil du vide mere?