Corona giver pantboom hos Dansk Retursystem

Bæredygtighed 22. mar 2021 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  •  Mængden af pant steget med hele 19 pct. til 1,7 mia. pantemballage i 2020

Danskerne har det seneste år måttet købe langt de fleste øl og sodavand i de danske dagligvarebutikker. Corona-pandemien har nemlig mere eller mindre sat en stopper for grænsehandel og barbesøg.

Det har betydet et boom i indlevering af flasker og dåser hos Dansk Retursystem, der har modtaget 19 pct. flere emballager i 2020 end i 2019. Det svarer til 1,7 mia. dåser og flasker. Returprocenten for pant i 2020 var 92 procent – det er lige så højt som rekordåret 2019.

- Vi er vant til, at danskerne er rigtig gode til at pante, og at mængden af pantflasker stiger en smule hvert år. Men den her stigning på 19 pct. er fuldstændig vild og overgik alt, hvad vi har set tidligere, siger adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem.

Tallene kommer frem nu, fordi Dansk Retursystem netop har offentliggjort sin 2020-årsrapport:

 

Omsætningen i Dansk Retursystem landede på 2,4 mia. kr. mod 2,2 mia. kr. i 2019.

Årets resultat af primær drift udgør et overskud på 39,7 mio. kr. mod 37,4 mio. kr. årets før.

Indtægterne til dækning af driften stammer overvejende fra tre områder, nemlig indtægtsført pant, indtægt fra salg af genanvendelige materialer og gebyrer.

Strategien for Dansk Retursystem er ifølge årsrapporten at mindske andelen af indtægterne, som stammer fra gebyrer, gennem øget effektivitet. Der er herudover fokus på at fastholde indtægtsniveauet fra salg af genanvendelige materialer via cirkulær økonomi.

Nye emballager

Sidste år kom der pant på juice- og saftflasker, og det har selvfølgelig også haft indflydelse på returmængden:  Juice og saft-produkter står for 4 pct. af stigningen på 19 pct., mens resten kommer fra en stigning hos de gamle kendinge øl, sodavand og vand.

- Pant på saft og juice har fået en flyvende start med en returprocent, der ultimo 2020 var helt oppe på 91 procent.

Det sker blandt andet takket være samarbejdet med Linse Kessler, skriver Dansk Retursystem i en pressemeddelelse. Hun var hovedperson i kampagnen "Plastik er fantastisk".

- Selvfølgelig blev vi sat under pres af stigningen, det er klart. Men heldigvis har vi håndteret stigningen, så danskerne og dagligvarebutikkerne ikke skulle drukne i pant, oven i alle de andre corona-udfordringer, siger Lars Krejberg Petersen. 

Dansk Retursystems nye fabrik i Høje Taastrup åbnede på et overordentligt heldigt tidspunkt: Knap havde Kronprinsen åbnet fabrikken og sat det store maskineri i gang, før landet lukkede ned under den første corona-bølge i marts måned. Den nye fabrik håndterede de stigende mængder effektivt og med langt færre manuelle processer, lyder det fra Dansk Retursystem.

I 2020 kunne Dansk Retursystem præsentere den første emballage, som er 100 cirkulær, nemlig 0,5 liter aluminiumsdåsen, som har et gebyr på 0 kroner. Aluminiumsdåser er generelt lette at genanvende, da meget lidt går til spilde i processen, og for 0,5 liters dåsen gælder det, at de omkostninger, som er forbundet med at håndtere dåsen, opvejes af den indtægt, Dansk Retursystem får for at sælge materialet videre. 

Over de seneste par år er den afgift, producenter og importører betaler pr pantemballage, faldet fra 17 til 7 øre, pga et mere effektivt pantsystem

 

Opdateret 22. mar 2021