Arla vil ikke længere markedsføre produkter som klimaneutrale

Bæredygtighed 17. mar 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Arla
  • Mejerigiganten har mødt stor kritik for at markedsføre produkter som CO2-neutrale. Arla afviser, at kritikken er årsag til, at man nu ændre produktemballagen.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Arla dropper nu sin klimakampagne, der blev lanceret i november 2020. Det skriver Politiken

I næsten halvandet år har mejerigiganten ellers markedsført sig som "CO2-neutral - kompenseret med klimakreditter" på produkterne.

Arla har påstået, at alle drivhusgasser fra landmænd, transport og mejerier blev kompenseret gennem klimaskovprojekter i Brasilien og på Borneo. Efterfølgende har Politiken afdækket, at store arealer af klimaskovprojekterne enten var brændt ned eller i færd med at blive fældet. 

Eksperter mente derfor ikke, at Arla kunne dokumentere, at deres produkter nu også var klimaneutral. 

Arla afviser dog, at beslutningen om at udfase klimakampagnen og ændrer designet på emballagen over de kommende måneder, ikke har noget at gøre med kritikken. 

I stedet skriver Arla i en mail til Politiken, at "klimakompensation er kompleks stof, som har været svært at kommunikere".  

Glæde i Plantebranchen 

Forbrugerrådet Tænk har sammen med miljøbevægelsen Noah en verserende klagesag over Arlas kampagne hos Miljø- og Fødevareklagenævnet. 

Hos Naturli's adm. direktør Henrik Lund, der også er bestyrelsesformand for erhvervsorganisationen Plantebranchen, vækker det glæde, at Arla nu ikke længere vil markedsføre deres produkter som klimaneutrale.  

- Det var på høje tid, at Arla droppede greenwashing på deres produkter, og dette må danne præcedens for at ingen virksomheder, uanset størrelse og lobbyist muskler, skal tage klimaet som gidsel for at sælge varer på falske præmisser, skriver Henrik Lund på Linkedin. 

Opdateret 17. mar 2022