Arla ser stort klimapotentiale i biogaslastbiler
-
Mejerigiganten investerer i yderligere fem biogaslastbiler. Ambitionen er, at alle ca. 200 distributionslastbiler i Arla skal køre på 100 pct. grøn energi.
Efter et succesfuldt forsøg med to biogaslastbiler, der er blevet testet som en del af mælkeudbringningen siden efteråret 2019, investerer Arla nu i fem lastbiler, der kører på biogas, som blandt andet kommer fra gylle.
- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 pct. grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. De foreløbige resultater viser, at der bliver sparet omkring 50 pct. af CO2-udledningen. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere fem biogaslastbiler, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.
Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver dag.
Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt.
Stort grønt potentiale
Udover biogaslastbilerne er Danmark første el-lastbil en del af Arlas flåde, som kører mælk ud til københavnerne.
Hver af de fem lastbiler forventes at køre godt 35.000 km årligt, og dermed spares godt 114 tons CO2 sammenlignet med en almindelig diesellastbil.
- Potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening, siger Helle Müller Petersen.
En ko producerer godt 20 kubikmeter gylle årligt. Det kan omdannes til 350 liter biogas, som hver lastbil kan køre 875 kilometer på. Dermed kan man sige, at lastbilerne kører 875 kilometer per ko, lyder regnestykket fra Arla.