Tilfreds Aldi-direktør trods nyt millionunderskud: En markant milepæl

Aldi 18. maj 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Den tyske discountkæde Aldi kan efter solid vækst 2020 notere en forbedring i resultatet på 33 pct. i forhold til 2019. Bundlinjen lyder dog stadig på et trecifret millionunderskud

I discountkæden Aldi har man for tiden armene oppe på trods af, at årsresultatet i regnskabet for 2020 - som foregående år - lander på et trecifret millionunderskud. De røde tal til trods formår kæden nemlig at hæve bundlinjen med 170 mio. kr. sammenlignet med 2019 - en forbedring på 33 pct.

Dermed lander resultatet for året på -342 mio. kr. At man i et år med ekstraordinær vækst grundet corona ikke formår at forbedre resultatet yderligere skyldes ifølge kæden, "Aldi Danmarks store investeringer i udvidelse og modernisering af butiksnettet, hvor gamle og nedslidte butikker udvides og i mange tilfælde flyttes til bedre placeringer. Samtidig åbner Aldi nye butikker over hele landet. De nye og moderne butikker er en central del af den revitaliseringsplan, som Aldi Danmark iværksatte i 2018 med adm. direktør Finn Tang ved roret," skriver selskabet i en pressemeddelelse. 

- Det lyder måske mærkeligt, at man kan være tilfreds med et trecifret millionunderskud, men for os er det et vendepunkt og en markant milepæl. Vi følger vores langsigtede plan om at gå fra minus til plus, og første skridt var så at sige at få sat en prop i hullet, påpeger Finn Tang med henvisning til de løbende millionunderskud, kæden har skabt år efter år.   

 

 

- 2020 var på mange måder et særligt år. Vores butikker har haft åbent gennem alle nedlukninger, og det har krævet stor omstillingsparathed, især fra vores butikspersonale, at overholde alle de nye regler og restriktioner og sikre tryghed for kunder og kolleger. Samtidig har de formået at effektivisere driften, og det mærkes tydeligt på regnskabet.

Faktisk er resultatet bedre end ventet, lyder det fra direktøren. Forbedringen i resultatet betyder dog ikke, at man skal forvente plus på bundlinjen eller driften i den nærmeste fremtid. Den igangsatte revitaliseringsplan for Aldi Danmark er uændret og forventes at øge markedsandelen i de kommende år. Der vil således fortsat ske betydelige investeringer i butiksnettet, medarbejderstab mv., hvilket vil belaste de kommende årsresultater, lyder det.

Aldi Danmark har i foregående år haft en omsætning i underkanten af 4 mia. kr. og kunne i 2019 notere en samlet omsætning fra de 184 butikker på 3,64 mia. kr. I 2020 har man dog formået at hæve toplinjen til 3,92 mia. kr. - en forbedring på knap 300 mio. kr.

Fortsat opbakning fra baglandet

I de foregående år har det tyske moderselskab løbende tilført millioner til det danske selskab - og ifølge Finn Tang er der fortsat opbakning fra de tyske ejere. 

- Vi er fast besluttet på vækst og på at vinde markedsandele ved at tilbyde en enkel indkøbsoplevelse og et fokuseret kvalitetssortiment, som alle har råd til. Hverken mere eller mindre. Og med den positive udvikling, vi ser i både omsætning og diverse imagemålinger, er jeg ikke i tvivl om, at vi nok skal vinde endnu flere danskeres gunst i de kommende år, siger Finn Tang.
 

Opdateret 18. maj 2021