Se video: Aldi viser muskler i ny Aarhus-butik

Aldi 30. aug 2021 - 6 min læsetid
This describes the image
Fotos: Helle-Karin Helstrand
  • Midt juli åbnede den tyskejede discountkæde en butik på Rådhuspladsen i Aarhus C. Her er Aldi nabo til Rema 1000

Med adressen Rådhuspladsen 1D og konkurrenten Rema 1000 få meter væk åbnede Aldi midt i juli måned en ny butik i Aarhus C.

Den tyskejede discountkæde har været hårdt presset de seneste mange år på både image og økonomi og har i en årrække hvert år modtaget trecifrede milliontilskud fra sin ejer Aldi Nord.

Men salgsdirektør Morten Milling ser placeringen på den ikke helt billige adresse som ganske naturlig i forhold til, hvor han ser Aldi lige nu.

- Når du spørger, hvorfor vi tør placere os på en så central grund i Aarhus og med landets mest populære discountkæde som nærmeste konkurrent, så er mit svar: Hvorfor ikke? Det er jo en skidegod placering, siger Morten Milling og smiler lidt drillende.

- Vi er helt bevidste om, at vi i dag er placeret i bunden af discountkæderne i danskernes bevidsthed - ja, vi hører stadig danskere fejlagtigt tro, at vi kun har langtidsholdbar mælk. Men vi skammer os ikke i Aldi - tværtimod. Vi ved, at Aldi har muskler, og det vil vi gerne vise danskerne med denne butik, siger Morten Milling.

 

This describes the image

 

Han blev salgsdirektør med direkte reference til adm. direktør Finn Tang i april i år. Det skete i forbindelse med, at hele organisationen blev gjort mere strømlinet, og kædens tre gamle regioner blev nedlagt.

Inden da var han Aldis regionsdirektør i Østdanmark. Discountuddannelsen har han fået i Lidl, hvor han var salgschef, ind til Tang hentede ham til Aldi for tre og et halvt år siden.

- Aldi er internationalt en meget velrenommeret virksomhed, og blandt andet i Tyskland står Aldi i kundernes bevidsthed for god kvalitet til billige penge. Det image har vi ikke været gode nok til at skabe i Danmark, men det er den selvforståelse, vi har i Aldi, og den, der driver os, siger Morten Milling.

 

This describes the image

Fra venstre Casper Graugaard, Aldis byggechef på ombygningen. Udviklingschef Kim Mogensen og salgsdirektør Morten Milling

 

Kan andet end standardbutikker

Det er ikke kun kunderne, den nye butik skal vise, hvad Aldi kan og vil.

Kim Mogensen er Aldis udviklingschef i Østjylland. Det er ham, der sammen med seks kolleger, sikrer Aldi de gode placeringer i en hård kamp med konkurrenterne.

- I dette tilfælde i Aarhus C var Aldi hurtigst. Når vi rykker ind i et lejemål som dette og skaber en flot butik, kan vi vise udlejere og ejendomsudviklere, at vi kan andet end bygge en stand-alone-butik. Vi er klar til at rykke ind i storbyerne i anderledes lokaler, og vi kan rykke hurtigt, siger Kim Mogensen.

Den nye butik er med 700 kvm. butik en smule mindre end de gængse Aldi-butikker, der har et salgsareal på 800 kvm. Lokalerne har i sin tid været hovedsæde for den gamle Handelsbanken. Men mens banken med tunge møbler og mahogni var mørk og dyster, er Aldi det stik modsatte.

Væggene er beklædt med noget, der ligner hvide mursten, og lofterne er malet kridhvide. Der er fem meter til loftet i to tredjedele af butikken, og fra vinduer ud til gaden samt fra vinduer i tre-fire meters højde strømmer dagslyset ind og supplerer lyset fra LED-spots. Det får alt sammen butikken til at syne større end sine 700 kvm.

- Vi overvejede, om vi skulle sænke loftet og lukke af for de øverste vinduer, eller om vi med meget højt til loftet skulle skabe en butik, der adskiller sig grundlæggende fra vores standardbutikker. Vi valgte det sidste, siger Casper Graugaard, der har været Aldis byggechef på ombygningen.

 

This describes the image

Butikschef Mads Sørensen

 

Manglede en elevator

Varelageret ligger i kælderen, men der var ingen elevator i bygningen.

- Det var ikke helt uproblematisk at få placeret en elevator, og da vi gravede op i kælderen, stødte vi pludselig på et gammelt forsyningskabel. Det er den slags ting, der sker, når man rykker ind i noget eksisterende. Men det at få det hele til at lykkes, er med til at gøre det til en ekstra spændende opgave, siger Casper Graugaard.

Alle varer pakkes på Aldis lager og kommer samlet i en levering tidligt om morgenen.

- Så mange varer som muligt skal på hylderne med det samme, så de ikke skal i kælderen først, og det bliver de pakket efter, siger Casper Graugaard.

Dækket mellem stueplan og kælder har i bankens tid fungeret som et indskudt loft over en stor pengeboks, hvorfor det ikke har samme tykkelse og styrke som en almindelig etageadskillelse, eller som Aldis øvrige butikker, der typisk ikke har kælder.

   - Det betyder, at butikken har fået en speciel og lettere palleløfter, og vi får de tunge varer leveret på halve og ikke hele paller, fortæller byggechefen.

Selv om butikken har færre kvadratmeter salg, er sortimentet det samme som i resten af kædens butikker. Dog er antallet af hyldemeter til den enkelte vare tilpasset butikkens placering, så varer, der typisk sælger godt i en storby, har bedre plads.

 

This describes the image

 

 

Bager i bankboksen

Også selve butikslokalet adskiller sig fra en af kædens rektangulære butikker: hele bagvæggen er buet som en halv-oval. Langs buevæggen er køleskabe med alt fra convenience, kød og pålæg til ost og andre mælkeprodukter. Over dem hænger navigationsskilte i farver, der passer til den enkelte afdeling: Lyseblå for mejeri, rødt for kød og grønt for convenience.

- De møbler vi bruger indrettes og tilpasses til vores koncept, og på trods af den buede væg er det lykkedes os at benytte standard køleskabe, hvilket giver mindst energispild, siger Casper Graugaard.

Helt så nemt var det ikke at placere bakeoff-afdelingen.

 

This describes the image

 

- Ovnene står i den gamle bankboks, der er bygget op med en 60 cm tyk mur, som vi skulle bore os igennem. I boksen er der til gengæld ikke ret højt til loftet, og det krævede ekstra ventilation af hensyn til medarbejderne, fortæller Casper Graugaard.

Bakeoff-afdelingen med et langt brødskab er noget af det første, kunderne møder i butikken - derefter kommer et køleskab med convenience.

- Vi vil gerne præsentere kunderne for friskhed og convenience som noget af det første i butikken. Frugt og grønt står i vores butikker traditionelt nederst i butikken, mens det her er rykket frem til convenience-afdelingen. Vi tester i nogle butikker at få det helt frem til indgangen sammen med kød, så vi får samlet vores ferskvarer. Afhængigt af testen er det nok sådan, det også ender her, siger salgsdirektør Morten Milling.

Han vil ikke sætte tal på, hvor meget butikken omsætter for, eller hvad den er budgetteret til. Men han lægger ikke skjul på, at kundekurven er mindre end Aldis gennemsnit, da butikken ikke kan tilbyde parkering.

- Vi skulle måske ikke have åbnet en storbybutik midt i sommerferien, når folk er rejst på ferie. Nu er ferien forbi for de fleste, og omsætningen stiger markant fra dag til dag, i takt med at aarhusianerne vender tilbage til hverdagen. Men vi ved godt, at vi skal vænne kunderne fra at gå i Rema 1000, som har ligget her længe - og til at gå i Aldi. Det gør vi ikke på én dag, siger Morten Milling.

 

This describes the image
Opdateret 30. aug 2021

Vil du vide mere?