Aldi spiser markedsandele - fortsat lang vej til overskud

Aldi 18. maj 2021 - 4 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • - Vi har for få kunder, der køber for lidt, erkender Aldis topchef Finn Tang, der fortsat har fokus på at vende minus til overskud 

Skrevet af: Søren Tougaard

Sidste år var en lang optur for dagligvarebranchen med vækstprocenter langt over det sædvanlige. 

2020 bød da også på pæn fremgang for Aldi Danmark, men trods positive takter er der endnu meget lang vej igen, før virksomheden bliver en overskudsforretning herhjemme.   

På toplinjen formåede Aldi Danmarks 184 butikker at vokse med hele 7,7 pct. til 3,92 mia. kr. sidste år. Det er en fremgang, der overstiger Salling Groups ca. 7 pct. og Coop Danmarks vækst på 4,6 pct., men er under Dagrofas på over 8 pct.

I de to en halv måned op til nedlukningen i marts havde Aldi også en "pæn vækst", fortæller Aldis topchef Finn Tang. 

- Væksten vil jeg tilskynde det dedikeret arbejde, som hele teamet - både i butikkerne og på hovedkontoret, har lavet. Det er ikke noget, vi er kommet sovende til, corona eller ej. Noget af det, vi begynder at høste frugterne af både på top- og bundlinje, har været den revitaliseringsplan vi satte i gang i 2018 med "det nye Aldi" med fokus på varesortiment, medarbejderudvikling og vores butiksnet, siger Finn Tang. 

Slaget skal vendes i butikkerne

Ca. 70 af Aldis 184 butikker fremstår i dag moderniserede eller er nye. Tilbage er 115 butikker, som enten skal flyttes eller moderniseres de kommende år.

Derudover har Aldi et mål om igen at komme op på 250 butikker i alt over en årrække. Alene i år er planen at åbne 10 nye butikker samt 10 moderniserede butikker, der ventes at koste ca. 30 mio. kr. i snit per butik.   

I 2020 forbedrede Aldi bundlinjen med 170 mio. kr. til et minus på 342 mio. kr. Efter 11 underskud i træk og et samlet underskud på næsten 2,8 mia. kr. har Aldis topchef fuld fokus på fremgang ude i butikkerne. 

- Når vi sammenligner med vores direkte konkurrenter har vi for få kunder, der køber for lidt. Det er selvfølgelig et skidt udgangspunkt for enhver virksomhed. På den lange bane kan vi ikke spare os til succes, og det har vi heller ikke gjort i 2020. Vi har stor fokus på, at de tiltag, vi laver, både skal have en kortsigtet og langsigtet effekt. På langt sigt er det vores image og vores butiksnet, der gør, at vi kommer til at vokse på omsætning og tage markedsandele, siger Finn Tang, der forventer at fortsætte den positive udvikling i år. 

Fra minus til plus 

Aldis revitaliseringsproces med langt flere butiksmoderniseringer og åbninger af nye butikker ventes at fortsætte godt ind i 2020'erne og vil også påvirke resultatet de kommende år. 

Men Aldi vil ikke nødvendigvis kører med underskud under hele revitaliseringsprocessen, fortæller Finn Tang.

Han peger på, at Aldi Danmark allerede har foretaget store investeringer i de første år under hans ledelse, og at der er blev opbygget en ny og mere effektiv organisation op, end den han overtog i 2018.

- 2020 var det første vigtige skridt på, at vi er på rette vej. Så er der stadigvæk en lang række opgaver, der skal løses. Vi giver ikke nødvendigvis først overskud den dag alle butikker er nye. Det ville være dejligt, at kunne gøre det inden.

- Men, det der er vigtigt for os, er at vi lever op til den langsigtede strategi, som vores ejer (Aldi Nord, red.) har sagt ja til, da jeg startede. Vi tror på det nye Aldi har en stor berettigelse. Der er mange kunder, der gerne vil have et enkelt og fokuseret sortiment til en fornuftig pris i en god kvalitet. Det er der måske nogle andre, der er lidt på vej væk fra, siger Finn Tang.           

 

 

 

Opdateret 19. maj 2021