Succeskæde har vokseværk

ABC Lavpris 12. aug 2021 - 9 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • ABC Lavpris fejrer 40-års jubilæum med planer om flere butikker. Lave priser, god service og et godt arbejdsmiljø er grunden til kædens succes, siger direktør Ejvind Okholm

Næsten 40 år er gået, siden de vestjyske fætre Esper og Henning Tobiasen overtog et minimarked i Videbæk, 25 km øst for Ringkøbing i Vestjylland, og åbnede det som ABC Super.

Når ABC Lavpris, som kæden hedder nu, i september fejrer sit jubilæum med fire ugers fest og tilbud i butikkerne, består den af 14 butikker samt planer om yderligere tre-fire butikker i nær fremtid. Den første åbner i Fredericia i marts næste år.

ABC Lavpris er fortsat ejet af de to Tobiasen-familier, men siden 1993 har Ejvind Okholm stået for ledelsen. Han beskriver lavpriskæden som "en jubilar i god form".

- Vi er klar og godt rustede til de næste mange år i en hård branche. Det er vist ikke forkert at kalde branchen hård, siger Ejvind Okholm.

Ved offentliggørelsen af det seneste regnskab, der dækker over perioden fra 1. okt. 2019 til 30. sep. 2020, kunne han berette om et overskud efter skat på godt og vel 47 mio. kr., hvilket var 13 mio. kr. bedre end året før.

Som resten af dagligvarehandlen oplevede kæden en stor salgsvækst under corona-pandemien. Omsætningen steg i ovennævnte regnskabsår fra ca. 1,3 mia. kr. med moms til knap 1,5 mia. kr.

Ejvind Okholm kan endnu ikke sætte præcise tal på det regnskabsår, der snart afsluttes.

- Vi er meget spændte på resultatet, som vi ved mindre om, end vi plejer, da vi har sprunget halvårsstatus over. Men året er helt sikkert gået bedre, end vi forventede. Efter et år med en salgsvækst over 10 pct., troede vi på status quo, men vi ender formentlig med en yderligere vækst på 3-4 pct., hvilket betyder, at vi runder halvanden mia. kr. Jeg gætter på, at bundlinjen kommer til at ligge 3-4 mio. kr. under 2019/20-regnskabet, siger Ejvind Okholm.

 

This describes the image

 

Mindst ti gode år

Han forklarer - som konkurrenterne - den seneste tids fremgang med corona-pandemien.

- Det er tydeligt, at den manglende mulighed for at grænsehandle har øget salget hos os. Salget af øl og sodavand er næsten fordoblet, hvilket nok også skyldes, at vi i markedsføringen har benyttet os af, at grænsen har været lukket. Vi håber selvfølgelig, at nogle af kunderne vil fortsætte med at købe drikkevarerne hos os, siger Ejvind Okholm.

Også butikkernes salgsareal, der i de største ligger tæt på 2000 kvm., har haft betydning under pandemien.

- Der er god plads på gangene, så det er let at holde afstand, og samtidig fungerer vi som nærbutik for mange af vores kunder, da vi er den eneste store butik mange steder, siger direktøren og tilføjer, at den corona-relaterede vækst hovedsagelig skyldes en større kundekurv.

Det er dog ikke kun under pandemien, at ABC Lavpris har succes.

- Vi har da i perioder måttet kæmpe ekstra meget for vækst, og det kan være svært at skabe vækst i bruttoavancen. Men vi har ikke haft ét dårligt år de seneste ti år, siger Ejvind Okholm.

Selv om ABC Lavpris med overskud og vækst år efter år må beskrives som en succes, har både ejere og direktør altid gået stille med dørene. Pral ligger ikke til den vestjyske kæde.

Offentliggørelse af det seneste regnskab blev dog fulgt af en pressemeddelelse fra direktøren, der også er presseansvarlig.

- Ja, vi vil gerne være lidt anonyme. Jeg har altid hellere villet bruge min tid på vores butikker og de ansatte end at snakke med pressen. Men vi får rigtigt mange opringninger fra journalister, derfor vælger vi nu at udsende pressemeddelelser, siger direktøren.

 

Nye butikker

Ejvind Okholm lægger ikke skjul på, at nye butikker er nødvendige for at skabe vækst på top og bund. Den seneste nye butik åbnede i Randers i slutningen af 2017. Den gav for første gang et lille overskud i det seneste regnskabsår.

- Vi afskriver meget de første år, så butikkerne giver ikke overskud fra begyndelsen. Til gengæld er der en butik mere at dele de faste omkostninger på lager og hovedkontor ud på, og det øger muligheden for et større overskud, siger Ejvind Okholm.

Næste gang ABC Lavpris åbner en ny butik bliver i marts næste år, når kæden slår dørene op for en helt nybygget butik med et salgsareal på knap 2000 kvm. Den er på vej i Fredericia.

Men den er langt fra den eneste nye butik, som kæden har planer om.

- Vi har en grund i Haderslev, hvor vi gerne vil åbne en butik. Men vi ser tiden lidt an, for grænsehandlen påvirker omsætningen meget i det område. Det ville være rart med pant på dåser i grænsehandlen, smiler Ejvind Okholm.

Han har for nylig lagt billet ind på yderligere to butikker. Den ene i Esbjerg på en grund, hvor Aldi har haft butik.

- Vi har sendt en ansøgning til kommunen, for det kræver en ændring af lokalplanen, hvis vi skal have et større butiksareal, end Aldi havde. Butikken vil i så fald være en del af et større byggeri, fortæller Ejvind Okholm.

Han har også kontakt med Ringkøbing Kommune.

- Vi har købt en grund i Ringkøbing. Handlen er betinget af, at vi får lov at bygge. Det kræver, at der skabes et nyt aflastningscenter, siger Ejvind Okholm.

Han forventer, at en af de to butikker, hvis kæden får et ja, ville kunne åbne i 2023 eller 2024.

- Vi vil gerne åbne en butik hvert andet-tredje år, men vi skal ikke vokse bare for at blive store. Det er vigtigt, at de eksisterende butikker hele tiden får opmærksomhed, og vi skal også have tid til at leve ved siden af arbejdet, siger Ejvind Okholm.

 

Større butikker - flere varer

De 14 butikker er løbende blevet moderniseret, så de i dag blandt andet alle har LED-belysning og nye køle- og frostanlæg.

- Overskudsvarmen udnytter vi eller sælger den videre. Videresalget svarer til opvarmning af ti parcelhuse per butik. Den første el-ladestander er placeret ved butikken i Tarm, og der er standere på vej til flere butikker, fortæller Ejvind Okholm.

Han lægger dog ikke skjul på, at man også skal passe på ikke at gøre butikkerne for moderne.

- Vi er et lavprissupermarked og slår på, at vi er billigst på hele indkøbet. Hvis butikkerne bliver for smarte, kan det sende et signal om, at vi er dyre, siger han.

Da den første butik åbnede i Videbæk i 1981, var der omkring 1500 varer på hylderne - i dag er butikkerne betydeligt større, og det faste sortiment er øget til 6000 varenumre - herunder slagterkød fra grossisten slagter Norlyk i Grindsted samt bagerbrød og -kager fra lokale bagere.

- Da TV2 kom med tv-reklamerne, skabte det nye behov hos kunderne, og det har udviklet sig siden. Samtidig har alle madprogrammerne øget forbrugernes behov for specialiteter som eksempelvis flere krydderier og skyr. Kunderne kræver også flere valgmuligheder - i begyndelsen havde vi måske to slags ketchup - i dag skal vi have seks, siger han.

 

Fokus på arbejdsmiljø

Mens den første butik blev drevet af de to ejere, to elever og en kasseassistent på deltid, er der i dag op til 70 medarbejdere i en butik. Og kæden har ikke svært ved at tiltrække medarbejdere.

- Jeg ved godt, at nogle kæder oplever problemer, men det har endnu ikke ramt os. Vi har et godt ry, tror jeg, og folk bliver her i mange år. Vi har haft flere end 20 25-års jubilarer, og i år har vi 14 10-års jubilarer, fortæller Ejvind Okholm.

- Vi samler på dygtige folk, og vi hjælper hinanden. Vi har ikke meget hierarki, og vi har et motto, der siger, at inden for tre meter er vi alle chefer. Det betyder, at alle har ret til at tage en beslutning - også de timelønnede - selvfølgelig med hensyn til deres alder og erfaring. Vi sikrer, at vores kultur kommer med ud i nye butikker ved altid at åbne med folk fra eksisterende butikker. Butikschefen skal være fra egne rækker - og helst også souschefen. Men selvfølgelig bliver det at rekruttere fra egne rækker, jo flere butikker vi får, siger Ejvind Okholm.

Når det kommer til butikscheferne, går han meget op i, at de ikke arbejder for meget.

- Det er klart, at de ikke kan holde sig på 37 timer, men de mest erfarne kan holde sig på 45 - lidt afhængig af årstiden. Hvis vi oplever, at en butikschef kommer op på 60 timer om ugen, konfronterer en af vores distriktschefer vedkommende med det. Det kan skyldes et planlægningsproblem. Hvis ikke arbejdet er godt planlagt, tager det længere tid, siger Ejvind Okholm.

Han tilføjer, at alle ledere i butik og i administration i øjeblikket kommer på ledelseskurser, og i hans egen ledelse er der også sket forandring den seneste tid.

- Vi har ikke haft en formel ledelsesgruppe før nu. Med hjælp fra konsulenter udefra har vi nu dannet en ledelsesgruppe bestående af fire: salgschef Nikolaj Spicker i en ny stilling, indkøbsdirektør Ronni Jensen, regnskabschef Lene Kirkegaard og jeg selv. Vi har meget forskellige profiler, og vi supplerer hinanden godt, siger Ejvind Okholm.

Den nye ledelsesgruppe gør det lettere for direktøren at trappe lidt ned, hvilket han 61 år gammel gerne vil.

- Jeg regner med at fortsætte mindst fem-seks år endnu som direktør - og derefter måske med ad hoc-opgaver. Men jeg vil gerne trappe lidt ned, hvilket ikke er noget problem med en dygtig ledelsesgruppe, siger Ejvind Okholm.

 

Butikker og åbningsår

2022: Fredericia

2017: Randers

2012: Brædstrup

2011: ABC Lavpris rykker ind i nyt lager og nyt hovedkontor i Tarm

2011: Glamsbjerg (Fyn)

2009: Holsted

2003: Vamdrup

2000: Egtved

1995: Tarm

1992: Billund

1989: Ulfborg

1987: Herning og Rødding

1984: Gram og Tørring

1981: Videbæk

 

 

 

Opdateret 12. aug 2021