Overskuddet skrumper i ABC Lavpris
-
Lavprissupermarkedskæden måtte se resultat falde fra 38 til 23 mio. kr. i det skæve regnskabsår 2022/23. ABC Lavpris venter yderst beskeden vækst.
Det fornægter sig ikke, at ABC Lavpris er etableret i den vestjyske muld, nærmere bestemt i Tarm tilbage i 1981. Få kæder passer så godt på pengene som den lille lavprissupermarkedskæde med 14 jyske butikker og en enkelt fynsk afstikker i Glamsbjerg.
Netop det med at være ekstra overvågen, så omkostningerne ikke løber løbst, er ganske enkelt hele DNA'et i lavpriskæden, der opererer på et marked for langt tungere sværvægtere, der både er 10 og 20 gange større.
Trods et ekstremt omkostningsfokus måtte kæden - helt som ventet - se overskuddet efter skat falde med ca. 15 mio. kr. til knap 23 mio. kr. i det skæve regnskabsår, der løb til udgangen af september 2023.
- Kombinationen af et øget kampagnesalg lig med en lavere bruttoavance, øgede personaleudgifter samt større driftsomkostninger til blandt andet håndtering af returemballage i de nye R1 flaskeautomater, har presset bundlinjen, siger direktør Ejvind Okholm for ABC Lavpris i en pressemeddelelse.
Han tilføjer, at langsigtede investeringer i et nyt IT system, nye CO2-køle og fryseanlæg har medført øgede afskrivninger, mens større renteudgifter også har påvirket bundlinjen før skat med et større millionbeløb.
Fremgang i omsætningen
I regnskabsåret steg omsætningen med over 10 pct. i forhold til året før godt hjulpet på vej af prisstigninger og den nyeste butik i Fredericia, der åbnede midt i regnskabsåret 21/22.
Udviklingen betød, at omsætningen steg fra ca. 1,6 mia. kr. til 1,75 mia. kr. inkl. moms, så kæden har en markedsandel på ca. 1,5 pct.
Ifølge Ejvind Okholm har alle 15 butikker oplevet fremgang i forhold til året før.
- Og væksten har været der både i omsætningskroner og antal kunder, lyder det fra direktøren.
Kædens butikker er store lavprissupermarkeder med ca. 6000 faste varenumre i sortiment. Henover året suppleres sortimentet af masser partivarer til ekstraordinære lave priser, som er med til at sikre kæden en stor, konstant kundestrøm.
På kort sigt venter ABC Lavpris et endnu hårdere prismarked.
- For det kommende regnskabsår forventer vi en mindre stigning i omsætningen på 1 til 2 pct. Prisfald på udvalgte varegrupper samt en øget konkurrence vil give begrænsede muligheder for vækst. Indtjeningsmæssig forventer vi samlet set et resultat, der vil ligge lidt over sidste års resultat. Når vi kigger langt ud i fremtiden, tror vi fuldt og fast på vores berettigelse i det konkurrenceprægede dagligvaremarked. Vores gode koncept, den gode kultur og de allerbedste medarbejdere, der hver dag yder en kæmpestor indsats gør, at vi klarer os godt, selvom vi ikke er en af de store spillere i markedet, siger Ejvind Okholm.
ABC Lavpris blev etableret af fætrene Esper og Henning Tobiasen 1981, og kæden er fortsat i familiens eje. Hovedkontoret er placeret i Tarm, hvor indkøbere, logistik og marketing arbejder tæt sammen. I alt tæller kæden ca. 900 medarbejdere.