Svenske ICA fortsætter væksten

Udland 12. apr 2021 - 1 min læsetid
This describes the image
Foto: Jessica Gow/TT/ICA
  • Påskeomsætningen i ICA Maxi var stærk nok til at slå sidste års hamstringsbølge

Selv om den første corona-hamstringsbølge nu ligger mere end et år tilbage tiden, har den svenske markedsleder ICA også i marts i år kunnet notere sig for en samlet vækst på 1 pct. i forhold til marts 2020, den første coronamåned.

Det er igen i år hypermarkederne i ICA Maxi, der trækker det store læs med en fremgang i marts på 3,2 pct. I sammenlignelige butikker er væksten på 2,7 pct. i ICA Maxi, mens de mindre formater, ICA Supermarket og Nära, totalt set har solgt lidt mindre i marts i år end sidste år.

Ifølge en pressemeddelelse fra ICA er der en positiv sæsoneffekt af den tidlige påske i år på godt 3 pct., som altså er stærk nok til at opveje hamstringen i marts sidste år.

I de første tre måneder af 2021 har ICA Maxi noteret sig en vækst på hele 5,7 pct., mens den totale omsætning i de 1266 svenske ICA-butikker er steget med 2,6 pct. til 31,3 mia. svenske kr. Det svarer til knap 23 mia. kr. 

Opdateret 12. apr 2021