Plante-revolutionen ruller - ruller du med?

Trends 7. feb 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

En oplevelse, jeg havde i sidste uge, satte gang i lidt flere og anderledes tanker, end de fleste dage på kontoret gør.

For mig var det noget af en udebane at være på, da jeg den sidste fredag aften i januar var med til uddelingen af ”PlantePriserne” 2020 i Blox, et af de nyeste prestigebyggerier ved Københavns havneløb.

Bag prisuddelingen står Plantevækst, et nyt ngo-initiativ der repræsenterer vegetar- og veganerbevægelsens mest udadvendte markeds- og mediebevidste sider. Og som bestemt ikke har berøringsangst over for sponsorater.

En broget forsamling af yngre græsrødder og kendisser med engagement i plantebaseret kost og dyrevelfærd mødte politikere, grønne iværksættere og kapitalinteresser i en fælles fest for den grønne, plantebaserede bølge, der ruller ind over Danmark og resten af den vestlige verden for tiden.

Aftenens vært, Thomas Erex, kampagnechef i Plantevækst, ildsjæl, kogebogsforfatter, blogger og influencer udtrykte det i grunden ret præcist, da han med et skævt smil bød velkommen til ” eliten indenfor den plantebaserede udvikling”.

For det kan meget vel have været frontløberne i en megatrend forstærket af klima-medvind, der om ganske få år kan have flyttet markedsandele i flere kategorier i og udenfor supermarkedernes kølediske, der var samlet for at dele plantevenlige priser ud.

I løbet af meget kort tid har langt de fleste dagligvarekæder taget nye plantebaserede varer ind i sortimentet for i det mindste at have noget at tilbyde det både hastigt voksende og vigtige segment. Mest måske for at forhindre dem i at gå til konkurrenten i stedet.

Men der er mange, mange flere af den slags varer på vej - og mange af de nye vil formentligt løfte kvaliteten, ikke mindst smagsmæssigt.

Så derfor kan der være ekstra god grund til at holde øje med udbuddet af nylanceringer på det felt - og en særlig god grund til at alliere sig med nogle af områdets danske iværksætter-virksomheder, der kan sikre en kæde en unik profil, hvis man er hurtig nok til at indgå i et mere forpligtende samarbejde.

Underskoven af mindre leverandører med et potentiale er der. Og nogle af dem har modet til at gå helt deres egne veje med et bevidst forhold til råvarer og forarbejdning, der kan skærpe den grønne profil yderligere.

Der bliver arbejdet på højtryk med at udvikle nye plantebaserede fødevarer - og nu er der kommet helt andre ressourcer ind i produktudviklingen, når for eksempel amerikanske Beyond Meat med slagterigiganten Tyson Foods og McDonald's blandt aktionærerne har flere lanceringer af kød-imitationer undervejs i en nær fremtid.

Ironisk nok fylder kød-sporet meget i de mest markeds-orienterede dele af det plantebaserede segment. Men logikken fejler ikke noget, når der er et meget større potentiale blandt de kødspisende forbrugere, end der er i den begrænsede flok af i forvejen overbeviste plantetilhængere.

Der er naturligvis mange mulige mellemstationer mellem de forbrugere, der aldrig spiser kød, og de særligt dedikerede, der ikke kan undvære kød til nogen af dagens måltider.

Flexitar-begrebet er en bekvem størrelse, der vel i grunden omfatter flertallet af danskerne.

I takt med, at flere og flere føler et behov for at ”gøre noget” for klimaet, er kosten ifølge flere undersøgelser et rigtigt godt sted at tage fat. Hvis Hr. og Fru Danmark samtidig får flere, bedre og nemmere plantebaserede valgmuligheder i supermarkedet, kan bølgen for alvor begynde at rulle.

Meldinger fra nogle af kæderne tyder på, at den opadgående kurve kan være stejlere, end den var for de økologiske produkter, da de begyndte indtoget i dagligvarebutikkerne for omkring 25 år siden. I dag har alle kæder mangedoblet deres øko-sortiment, mens omsætningen har kurs mod 15 mia. kr. årligt.

I denne udgave af Dansk Handelsblad bringer vi vinderne af årets plantepriser, mens der i næste uges Dansk Handelsblad er flere planteproteiner - bl.a. fra prisuddelingen.

Opdateret 13. jan 2021