Flere forbrugere vælger kødfrie dage
Flere forbrugere vælger at have en eller flere kødfri dage om ugen. I 2017 havde næsten hver fjerde dansker mindst en kødfri dag i løbet af ugen, og i 2020 er den andel steget til 35 pct.
Det viser en ny undersøgelse fra analysevirksomheden AIM Create, der har spurgt 535 personer mellem 20 og 70 år om deres kostvaner umiddelbart før coronakrisen.
Ifølge AIM Create er udviklingen drevet af en stigning i antallet af flexsitarer, som er steget fra 20 pct. for tre år siden til 29 pct. i dag.
Her er det især dagligvarebutikkernes voksende udbud af kødfrie alternativer, der har medvirket til at øge andelen af flexsitarer herhjemme.
Under coronakrisen lyder meldingen fra dagligvarehandlen, at salget af kød har været stigende, men det er ifølge AIM Create kun et midlertidig fænomen.
- Selvom kødsalget er steget i dagligvarebutikkerne under coronakrisen - er det vores vurdering, at dette mere er et udtryk for, at restauranter m.m. har været lukket ned. I takt med at Danmark åbner op – er det også vores forventning, at vi igen oplever et skift over mod de kødfrie alternativer i dagligvarehandlen, lyder det i en kommentar fra Jesper Baun Mortensen, partner og direktør i AIM Create.
Undersøgelsen viser også, at lidt over halvdelen, 52 pct., angiver, at sundhed er den primære årsag til, at man enten helt undgår eller spiser mindre kød.
Derfor peger AIM Create også på vigtigheden af, at dagligvarehandlen fortsat tilbyder nye løsninger, der kan imødekomme den stigende andel af forbrugere, der har valgt at skære ned på deres kødforbrug.