Tal fra Danske Bank: Onlinehandlen bider sig fast på højt niveau
-
De seneste måneder har onlinehandlen med dagligvarer stabiliseret sig på et niveau omkring 75 procent over før-corona niveauet
Onlinehandlen med dagligvarer har fået et massivt løft under coronakrisen. Ikke mindst ved nedlukningen sidste vinter, hvor der blev handlet tre gange så mange dagligvarer på nettet som før corona ramte.
De seneste måneder er det stabiliseret på et niveau omkring 75 procent over før-corona niveauet. Trods den store fremgang er det fortsat mere end 90 procent af dagligvarehandlen, der finder sted i de fysiske butikker.
Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker i Danske Bank, vurderer, at det er sket et såkaldt strukturelt skift, som betyder, at onlinehandlen – corona eller ej – vil fortsætte på et markant højere niveau. Danskerne har med andre ord fået nye indkøbsvaner.
Og det gælder ikke bare de store byer i hovedstadsområdet og Nordsjælland, hvor udviklingen over mod online har været mest markant.
I Nordsjælland viser en særkørsel, som Danske Bank har foretaget for Dagligvarehandlen, at andelen af dagligvareforbruget online er steget til over 11 pct, mens det for hele landet ligger på gennemsnitligt 7 pct.
Landsgennemsnittet var på ca. 3 pct. i 2019 med en københavnsk stop på 5 til 6 pct. Nu er det Øst- og Nordsjælland, som har lagt sig spidsen efterfulgt af København på tredjepladsen.
Tallene fra Danske Bank, viser, at danskernes forbrug med kort og MobilePay fortsat ca. 8 procent højere end på samme tid i 2019 i de første uger af januar 2022.
- Tager man højde for prisudviklingen og ændrede brug af kontanter er det fortsat højere end 2019, men ikke med meget. Trods den høje smitte og restriktionerne er dagens tal overraskende gode. Ikke mindst for rejsebranchen, der har vist en massiv forbedring siden nytår, siger Louise Aggerstrøm Hansen.