Q8 søger stor vækst med plantebaserede måltider
-
I dag ligger salget på seks pct., og ambitionen er at nå op på 15 pct. i 2026
Danskerne har en voksende appetit på plantebaseret mad. Det har de, når de tilbereder mad hjemme - og de har de, når de kører rundt i sommerlandet.
Energiselskabet, der har butikker på deres stationer landet over, oplever, at salget af plantebaserede måltider er steget fra tre til seks pct. på blot et år.
Den tendens forventer Q8 vil fortsætte, og derfor har selskabet i butikkerne lanceret et nyt og udvidet udvalg af plantebaserede måltider.
Q8 begyndte i 2021 at tilbyde plantebaserede måltider på de 106 bemandede stationer landet over. På den plantebaserede menu er i dag måltider som Snackhorn, crispy nuggets, bearnaise burger, teriyaki sandwich og rösti, og kunderne er interesseret i de nye tilbud.
- Efterspørgslen efter de plantebaserede måltider er støt stigende på tværs af landet. Faktisk er salget af plantebaserede måltider steget fra tre til seks pct. på blot et år, og vi forventer kun, at det talk øges, siger category manager food for Q8 i Danmark, Martin Stilhoff.
- Vores mål er, at 15 pct. af vores food-sortiment senest i 2026 skal være plantebaseret, og derfor udvider vi løbende vores sortiment, tilføjer han.
En analyse fra Coop viser, at antallet af danskere, der spiser overvejende eller helt vegetarisk, er 18 pct. Samtidig viser undersøgelsen, at 59 pct. af danskerne ønsker at spise mindre kød.
Den udvikling hos forbrugerne ønsker Q8 har komme i møde med en langsigtet strategi om at kunne tilbyde mad med fokus på økologi, øget kvalitet, dyrevelfærd og ansvarligt producerede fødevarer. Selskabet arbejder i dag sammen med partnere som Bagværk fra Meyers og madspildsvirksomheden Too Good To Go.