Nye tal: 15 pct. af danskerne har liveshoppet for nylig

Trends 21. jun 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Colourbox
  • Tal fra E-handelsanalysen viser, at corona-tidens nye salgskanaler er kommet for at blive. Hver femte, der liveshopper, køber dagligvarer

Mens corona-pandemien var på sit højeste og specialhandlen lukket ned, begyndte blandt andre tøjbutikker at sælge sine produkter via livestreaming på Facebook.

Andre brancher fulgte efter, og selv om dagligvarebutikkerne ikke har været lukket ned, har både Løvbjerg og flere af Coops kæder også tilbudt kunderne liveshopping. Blandt er vin populært at sælge via livestreaming på Facebook.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse har tal for forbrugernes liveshopping i marts 2021 og igen nu, og det viser sig, at andelen af forbrugere, der har liveshoppet, videoshoppet eller brugt liveauktioner de sidste tre måneder, er på samme niveau som i 2021. 

Den klart mest brugte af de nye salgskanaler er liveshopping, som 15 pct. af forbrugerne har prøvet.

- Konklusionen er klar; forbrugerne er stadig vilde med de nye salgskanaler, selvom samfundet er åbnet helt igen - det var ikke bare en hypet corona-døgnflue, siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.

En femtedel af de forbrugere, der har liveshoppet inden for de seneste tre måneder, har købt dagligvarer, mad og drikke. Det gælder både i marts 2021 og i dag.

 

This describes the image

 

Det er forbrugere i alle aldersgrupper, der har prøvet de nye kanaler, men især de unge forbrugere har taget trenden til sig. Faktisk har hver tredje ung liveshoppet de seneste tre måneder - de er også foran på videoshopping og liveauktioner.

Spørger man forbrugerne, er underholdning og inspiration de primære grunde til, at de liveshopper. Der er dog nogle væsentlige og interessante forskelle fra region til region.

Eksempelvis er det i region Sjælland især underholdningen, der er i højsædet, mens events og gode tilbud i højere grad lokker midtjyderne til. Det samme gælder i øvrigt for henholdsvis de unge og børnefamilierne.

- Det er en sjov detalje, men det mest interessante er, at forbrugerne vurderer, at der er mange gode grunde til liveshopping. Det viser virksomhederne, at det kan bruges til lidt af hvert – lige fra ren underholdning til detaljerede produktbeskrivelser, siger Carsten Rose Lundberg.

Da liveshopping brød frem under coronakrisen kastede forbrugerne sig især over tøjbutikkerne, der også var blandt de første til at omfavne muligheden. Der er dog sket en iøjnefaldende udvikling siden, og kategorien er blevet overhalet af flere andre kategorier. 

- Det mest markante er personlig pleje, som buldrer frem, men jeg synes også, at et værd at lægge mærke til, at der bliver købt stort set alt igennem liveshopping, slutter Carsten Rose Lundberg. 

 

Opdateret 21. jun 2022