Ny rapport: Plantebaserede fødevarer står foran nyt boom

Trends 19. dec 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Kilde: Del 1 - Plantebaserede produkter og salg i dansk detailhandel
  • Fire nye rapporter giver en omfattende kortlægning af plantebaseret fødevaresektor i Danmark

De danske producenter har siden 2017 lanceret flere og flere plantebaserede produkter år efter år, og der er ikke noget der tyder på, at dette vil stoppe i 2022.

Det skriver forfatterne til den nye rapport ”Markedsdata for den plantebaserede fødevaresektor i Danmark – 2022”, der er udgivet af Plantebaseret Videnscenter og Plantebranchen og blev fremlagt på et webmøde mandag over middag.

I 2019 toppede antallet af nye årlige forarbejdede plantebaserede produktlanceringer, hvorefter antallet faldt lidt i 2020 og 2021. 

Mens produktlanceringer fra udlandet faldt under coronaårene, overtog danske producenter føringen med produktlanceringer.

I gennemsnit blev der i 2021 lanceret mere end ét nyt forarbejdet plantebaseret produkt hver anden dag i dansk detail. 

Det er dog ikke alle produktlanceringer, der overlever længere tid på hylderne. Nogle produkter er spotvarer, som har en begrænset salgstid, mens andre produkter løbende bliver taget af hylderne igen.

Ny fart på udenlandske mærker

De udenlandske producenter er ifølge rapporten ved at genopbygge forbindelser på tværs af landegrænserne oven på coronapandemien. Det forventes derfor, at der i 2022 kommer en stigning af plantebaserede produktlanceringer fra udenlandske mærker i de danske dagligvarekæder. 

- Plantebaserede produkter i private label-form vil også udbygges, især med udmeldinger fra Lidl, som vil udvide deres sortiment fra 56 til op mod 80 produkter i 2022, fremgår det af rapporten, der også peger på udviklingen af Nettos egen Spir-serie og Coops Änglamark og Coop 365 Økologi”, som dog ikke er plantebaserede serier, men økologiske serier, der også inkluderer flere og flere plantebaserede produkter.

Siden 2014 har 42 pct. af de forarbejdede plantebaserede produktlanceringer været økologiske, og i 2021 var ca. en tredjedel af alle danske forarbejdede plantebaserede produktlanceringer økologiske. 

Inden for de forarbejdede plantebaserede produktlanceringer i Danmark er de to største kategorier ifølge rapportens datagrundlag ”plantebaseret mejeri” (29 pct.) og ”køderstatninger” (26 pct.). 

- I vores undersøgelse havde ”plantebaserede færdigretter” også en stor andel (14 pct.), og disse produkter er hovedsageligt kommet på markedet fra 2018 og frem. ”Plantebaseret slik og chokolade” udgjorde 13 pct. i Danmark og dernæst står ”plantebaserede spreads” for 8 pct., hvilket afspejler, at Danmark er et rugbrødsland, hvor der er efterspørgsel på pålæg til brødet, skriver forfatterne som er Daniel Barrera Madsen, Plantebaseret Videnscenter, Julie Bjerre Donatzsky-Hansen, Plantebranchen, Katrine Tschentscher Ejlerskov, Plantebaseret Videnscenter og Rune-Christoffer Dragsdahl, Dansk Vegetarisk Forening.

Rapporten er delt op i fire områder og kortlægger udover detail også forbrugeradfærd, primærproduktion og foodservice. Rapporten kan hentes her.
 

Opdateret 20. dec 2022