Nærbutikker opfordrer unge til selv at vise ID

Trends 30. jan 2024 -
This describes the image
En ny kampagne  opfordrer unge under 21 år til at fremvise IB ved køb af f.eks. alkohol. Foto Blå Kors
  • NBLs opfordring gælder unge, der vil købe alkohol og tobak

Skrevet af: Henrik Denman

En ny kampagne i kiosker, tankstationer og conveniencebutikker skal få unge under 21 år til at fremvise ID, når de ønsker at købe tobak og alkohol i butikkerne. Bag kampagnen står Nærbutikkernes Landsforening (NBL) og Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation.

I omkring 2500 butikker landet over er der opsat skilte, hvor unge under 21 år opfordres til at fremvise ID uden at blive opfordret af personalet.

– Baggrunden er, at vi gennem de sidste mange år har haft forbud mod at sælge alkohol til unge under 18 år, og samtlige kæder har været udfordret i at overholde reglerne. Det gælder både supermarkeder og de mindre butikker. Det er et svært skøn at vurdere, hvor gammel en kunde er. Det er den evige snak frem og tilbage om, hvad vi kan gøre for at højne lovligheden i salget, siger formanden for NBL, Jesper Lundberg. 

– Men på intet tidspunkt har vi haft de unge i spil. Med det nye initiativ ønsker vi at aflaste vores medarbejdere fra at skulle tage for mange beslutninger i vurderingen af kundens alder, hvis vi kan få de unge til selv at vise ID, tilføjer han.  
 
Håber på opbakning
De ansatte i nærbutikkerne har ifølge Jesper Lundberg jævnligt udfordringer med, at unge kunder optræder udfordrende, når de skal dokumentere deres alder.

- Der bliver talt et grimt sprog til vores medarbejdere og med påstande om, at kassemedarbejderen kan se, at kunden er gammel nok – og så er de i mange tilfælde ikke gamle nok alligevel. Det er mange af den slags konflikter. Voksne medarbejdere har måske ikke det store problem, men for de unge ansatte er det på mange måder grænseoverskridende. Mange unge prøver i dag at omgå reglerne alt det, de kan.

NBL håber, at resten af dagligvarehandlen vil bakke op om den nye kampagne og tilsvarende få unge til at fremvise ID uopfordret, når de ønsker at købe alkohol eller tobaksvarer.

– Vi har taget kontakt til andre i dagligvarebranchen. Foreløbig kører vi kampagnen alene, men vi håber, at den breder sig som ringe i vandet, og at de større kæder kan se fornuften i det, så vi løfter opgaven i flok, siger Jesper Lundberg.

NBL håber, at det bliver muligt i detailhandlen at kontrollere aldersgrænser ved køb af f.eks. tobak, alkohol og spil automatisk via betalingskortet. 

De Samvirkende Købmænd (DSK) har tidligere fremsat et forslag om automatisk alderskontrol. Som det er nu, skal butikkerne spørge en kunde om legitimation, hvis kassemedarbejderen er i tvivl om kundens alder ved salget af f.eks. tobak, alkohol, spil og håndkøbsmedicin. 

Opdateret 30. jan 2024