MobilePay med ny rekord under Black Week

Trends 28. nov 2022 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
  • Betalingsløsningen registrerede en omsætning på 2,8 mia. kr. under dette års Black Week. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Det amerikanske fænomen Black Friday har efterhånden udviklet sig til en sand forbrugsfest herhjemme, der strækker sig over en uge - eller mere.

Trods den skyhøje inflation, der udhuler danskernes købekraft i rekordtempo, har det tilsyneladende ikke lagt en dæmper på danskernes købelyst over nettet under Black Week.

Henover ugen registrerede MobilePay således en omsætning på 2,8 mia. kr. for handel over nettet fordelt på 4,4 mio. transaktioner.  

For hele ugen er der tale om en fremgang målt i antal transaktioner og volumen på henholdsvis 1 million og 600 mio. kr. sammenlignet med samme uge sidste år, oplyser MobilePay i en pressemeddelelse.

- Trods den usikre økonomiske situation har butikkerne været aggressive med gode økonomiske tilbud og rigelige lagervarer. Og danskerne har turdet bruge penge, om end til lidt lavere gennemsnitspriser, siger Claus Bunkenborg, Deputy CEO i Vipps MobilePay og landechef for Danmark.

I år har tendensen igen været, at Black Friday i stigende grad er blevet til Black Week. Mandag til torsdag voksede MobilePay i e-handel således med hele 41 pct. målt i transaktioner og 37 pct. i omsætning. I kroner er det en stigning fra 882 mio. kr. i 2021 til 1,2 mia. kr i år.

Black Friday er dog stadig årets helt store shoppedag online. Sidste år var MobilePays vækst denne dag på 102 pct. I år er den på 22 pct. målt i transaktioner og 19 pct i kroner, oplyser betalingsløsningen. 

 

 

Opdateret 28. nov 2022