Forbrugerne prioriterer dyrevelfærd højere end lavere klimaaftryk
-
Ny undersøgelse sender vigtigt signal til politikerne og dagligvarebranchen, siger professor
De danske forbrugere prioriterer bedre dyrevelfærd højere end et mindre klimaaftryk, hvis de skal betale en højere pris for deres svinekød.
Det viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet, hvor man samtidig har undersøgt forbrugernes prioritering i Tyskland, Storbritannien, Shanghai og Kina.
– Svarene viser tydeligt, at dette her med kun at gå efter klimaforbedringer i svineproduktionen ikke er det, som forbrugerne går op i, når de køber svinekød, siger professor Peter Sandøe, der har med til at lave undersøgelsen.
– Forbrugerne synes, det er særdeles vigtigt, at grisene har haft det godt undervejs i livet, og det er vigtigere, end at produktionen er klimavenlig, siger han videre.
Når forbrugerne skal vælge direkte mellem grisevelfærd og klima, mener 53 pct. af danskerne, at bedre grisevelfærd er vigtigere end et lavere klimaaftryk, mens kun 18 pct. mener det modsatte. 25 pct. synes, at de to hensyn er lige vigtige.
Peter Sandøe siger, at undersøgelsens resultater sender et vigtigt signal til både politikerne og dagligvarebranchen. Klimaproblemet kan næppe løses ved, at man sætter en etiket på en pakke svinekød, der anfører, at det er klimavenligt.
– For det er ikke det, som forbrugerne efterspørger.
Han opfordrer politikerne og branchen til at tænke nyt og påpeger, at dagligvarehandlen kan spare en del omkostninger ved, at der ikke ligger så mange typer af samme vare ved siden af hinanden i køledisken.
– Man kan overveje at lave et nationalt kompromis a la det, man indgik om buræg, og som synes at være på vej for turbokyllinger. Altså hvor man beslut ter, at man kun vil have gris i butikkerne, der har opfyldt nogle bestemte dyrevel-færdskrav, siger Peter Sandøe.