Færre forbrugere prioriterer lokale produkter og miljømærkning
-
Prisen er det vigtigste, mens væksten i vigtigheden af mærkningsordninger bliver mindre, viser ny undersøgelse
År efter år er forskellige mærkningsordningens betydning for forbrugerne steget, men de seneste år er væksten i vigtigheden af det lokale og miljømærkningen gået i stå.
Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som AIM Create har foretaget.
AIM Create har siden 2014 spurgt forbrugerne, hvilke kriterier de lægger vægt på ved valg af fødevarer.
Pris har gennem tiden været det væsentligste valgkriterie, og prisen ligger fortsat på en suveræn førsteplads - over bæredygtighedskriterier og mærkningsordninger.
Den seneste tid har en kraftigt stigende inflation påvirket forbrugernes fokus, mens miljø- og bæredygtighedstemaet får lidt mindre rampelys.
Det betyder blandt andet at færre forbrugere synes, at parametre som miljømærkning og det, at en vare er produceret lokalt, er det vigtigste.
I undersøgelsen svarer 69 pct., at prisen er det vigtigste ved valg af fødevarer. Lidt færre – nemlig 53 pct. siger miljømærkninger. At varen er lokalt produceret eller økologisk er vigtigst for halvdelen af de adspurgte, mens fairtrade er vigtigst for 49 pct.
AIM Create har spurgt 600 danskere mellem 20 og 70 år om vigtigheden af en række kriterier ved valg af fødevarer
”Set i lyset af bæredygtighedsagendaen bliver det interessant at følge udviklingen i betydningen af disse mærkningsordninger fremover. Det store spørgsmål er, hvad der sker nu, hvor vi er i et marked med inflation”, skriver AIM Create.