Danskernes forbrug af alkoholfri øl stiger markant
-
Samtidig stiger prisen på alkoholfri øl langsommere end for pilsner
Danskerne bruger flere penge end nogensinde før på alkoholfri øl. Det viser en ny forbrugerundersøgelse fra Danmarks Statistik.
Undersøgelsen bygger på interview med ca. 2.200 husstande i Danmark, og den viser, at husstandenes gennemsnitlige forbrug af øl med lavt alkoholindhold på under en pct. er seksdoblet fra otte kr. til 46 kr.
Alkoholfri øl må indeholde op til 0,5 pct. alkohol og er derfor med i denne kategori. En almindelig pilsner har typisk fire-fem pct. alkohol.
– Husstandene bruger langt flere penge på øl med lavt alkoholindhold end tidligere, viser vores forbrugsundersøgelse. De seneste år er udbuddet af alkoholfri øl blevet betydeligt større end tidligere. Det er formentlig også en grund til, at danskerne køber flere af denne slags øl, siger Solange Lohmann Rasmussen, fuldmægtig i Danmarks Statistik.
Mens udgifterne til alkoholfri øl og øl med lavt alkoholindhold steg fra 2011 til 2021, steg prisen mindre end priserne for andet øl. Fra 2011 til 2021 steg priserne på øl med under 1 pct. alkohol således 1,7 pct., mens pilsner- og guldøl steg 3,0 pct.
Salget sker i butikkerne
Tal fra Bryggeriforeningen viser, at salget af alkoholfri øl især er steget i detailhandlen, mens folk oftere foretrækker procenter i øllet, når de går på bar, restaurant eller café.
Den stigende interesse for øl med ingen eller meget lidt alkohol tyder på, at der også er et marked for øl med lidt færre procenter end de gængse øl, mener Bryggeriforeningen.
Et nyt EU-direktiv har givet mulighed for, at medlemslandene fra januar 2022 har kunnet fritage øl for afgifter, hvis de holder sig på 3,5 pct. alkohol eller derunder. Den tidligere grænse var 2,8 pct., og den indførte Danmark, dengang det blev muligt.
Ifølge den nye Forbrugerundersøgelse fra Danmarks Statistik er det ikke kun øl uden eller med lavt alkoholindhold, der i højere grad dukker op fra nye og etablerede bryggerier på supermarkedshylder, menukort og i danskernes forbrug. Også specialøl har fundet vej ind i de danske køleskabe og på barer.
Fra 2011 til 2021 er det gennemsnitlige forbrug pr. husstand af andre alkoholholdige øl, hvilket bl.a. dækker specialøl, steget fra 14 kr. til 234 kr. pr. husstand, viser Forbrugsundersøgelsen.