Danske forbrugere gider ikke bælgfrugter

Trends 3. nov 2022 -
This describes the image
Foto: Colourbox
  • Salget af bønner og linser falder. Danskerne købte kun for 19 kr. bælgfrugter i årets første syv måneder

Til trods for megen snak om kampagner om, at vi skal erstatte bøffen med en frikadelle af bønner eller linser, falder salget af bælgfrugter.

Det skriver Økologisk nu, der på baggrund af en ny undersøgelse, som markedsanalysevirksomheden Heco et al ApS har lavet for Plantebaseret Videnscenter, kan fortælle, at en dansk forbruger kun brugte 19 kr. på at købe bælgfrugter i årets syv første måneder.

Salget af konserverede og tørrede kikærter, bønner og andre bælgfrugter er faldet med 27 pct. i løbet af de første syv måneder af 2022 i forhold til samme periode i 2020, viser undersøgelsen.

Når det kommer til produkter, der er fremstillet af de vegetabilske proteiner, er salget steget fra 100 kr. per forbruger i 2020 til 109 kr. i år.

Coop og Salling Group bekræfter over for Økologisk Nu, at salget er faldet.

Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, forventer, at væksten kommer.

- Proteiner fra bælgfrugter er nøglen til at få noget af kødet væk, men der er stadig ikke ret mange kunder, som har skrevet bælgfrugter øverst på ønskesedlen, og det kræver tid at skabe en forståelse for, hvorfor vi skal spise flere bælgfrugter. Lige nu vil de hellere have sund mad, som ikke er for dyr, siger Thomas Roland til mediet.

Projektleder Daniel Barrera Madsen fra Plantebaseret Videnscenter mener, at årsagen er, at det er for besværligt at bløde de tørre bønner op, mens de mangler bid, når vi får dem på dåse. Det handler altså i høj grad om at produktudvikle.

 

Opdateret 3. nov 2022