Butiksansatte udsættes for chikane på nettet
-
Ifølge HK Handel viser en undersøgelse, at problemet er alvorligt
Et stort ansat butiksansatte bliver udsat for digital chikane, og HK Handel opfordrer nu arbejdsgiverne til at forstærke indsatsen mod chikanen af medarbejderne i butikkerne.
En ny undersøgelse, som TeamArbejdsliv har udarbejdet for HK Handel, viser ifølge HK Handels formand, Mette Høgh, at den digitale chikane har fået et overraskende stort omfang. Hun ønsker et opgør mod det, hun betegner som en syg kundekultur.
I Undersøgelsen har 3.089 erhvervsaktive medlemmer af HK Handel besvaret et spørgeskema.
I undersøgelsen svarer 15 procent af fagforbundets medlemmer, der deltager i undersøgelsen, at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet at blive chikaneret på digitale medier.
– Det er ekstremt grænseoverskridende at blive chikaneret på nettet, og tit har man ikke mulighed for at forsvare sig selv. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at chikane foregår i stor stil fysisk i butikkerne, men det er skræmmende at se, at det også foregår på nettet og via private online kanaler, siger hun.
Udskammet
Butiksansatte går ubehagelige beskeder på Facebook og bliver udskammet på Trustpilot, viser undersøgelsen.
Et eksempel fra Trustpilot er et udfald på Trustpilot mod en navngiven butiksansat i en bestemt butik:
"Jeg var udsat for mega dårlig kundeservice af ekspedienten (navnet). En så doven og ligegyldig indstilling skal man lede længe efter. Det kunne være rart at blive betjent af en, der rent faktisk bare prøvede at virke serviceminded. Jeg håber, at I fyrer hende og finder nogle bedre medarbejdere!"
En anden butiksansat, der arbejder med kundeservice, har oplevet at modtage trusler via sms, fordi han ikke kunne returnere den vare, kunden havde bestilt.
– Det vidner om, at vi har med en meget syg kundekultur at gøre. Det skal vi først og fremmest have taget et opgør med. Digital chikane er meget alvorligt, så vi skal også handle på det.
– Arbejdsgiverne bør for eksempel genoverveje, hvorvidt medarbejdernes fulde navne bør fremgå af navneskiltene. På den møde gør man det mere besværligt for kunden at finde frem til medarbejderen, siger Mette Høgh.
HK Handel har ikke tidligere mål omfanget af digital chikane og kan derfor ikke sige noget om, hvorvidt problemet er voksende.