Beskidte indkøbskurve giver en sur smiley

Trends 26. jul 2023 -
This describes the image
Fødevarestyrelsen indskærper, at butikkernes indkøbskurve skal være rene. Dagligvarehandlen
  • Fødevarestyrelsen er opmærksom på snavsede indkøbskurve

Skrevet af: Henrik Denman

En sag med snavsede indkøbskurve, som har udløst en sur smiley fra Fødevarestyrelsen, har skabt øget opmærksomhed om rengøring af butikkernes indkøbskurve.

Den aktuelle sag drejer sig om Lidl i City2 i Høje Taastrup. Ved et kontrolbesøg i maj fandt den tilsynsførende fra Fødevarestyrelsen, at butikkens indkøbskurve havde mørke belægninger af snavs og indtørrede fødevarer af ældre dato. Det førte til kritik i kontrolrapporten.

Fødevarestyrelsen fulgte op med et nyt kontrolbesøg i juni, og da var forholdene ikke bragt i orden. I kontrolrapporten skrev styrelsen bl.a., at flere indkøbskurve i butikken havde "emballage, fødevarer og mørke plamager", og indkøbskurve, der var beskidte ved det første kontrolbesøg, stadig stod med snavs på lageret.

Det var en af flere årsager til, at butikken fik en sur smiley. I en kommentar til hændelserne skriver kommunikations-afdelingen i Lidl til nyhedsmediet sn.dk:

– Vi har et fast koncept for kundeoplevelser og rengøring, der skal følges alle steder, og butikken i Taastrup har her desværre ikke fulgt konceptet for rengøring af butikken.

Risiko for bakterier

Ifølge sektionsleder i Fødevarestyrelsen, Torsten Rendbæk, har styrelsen ikke et overblik specifikt over, hvor stort problemet med manglende rengøring af indkøbskurve i dagligvarehandlen er, eller hvor mange butikker, der har fået en sur smiley på grund af beskidte indkøbskurve. Men styrelsens medarbejdere er meget opmærksomme på indkøbskurvenes renlighed ved deres kontrolbesøg.

Torsten Rendbæk indskærper, at det er vigtigt, at indkøbskurve er rene.

– Der er en større risiko for forurening af fødevarer og dermed risiko for potentielle sygdomsfremkaldende bakterier og vira, som kan ende hos forbrugerne, siger han til sn.dk.
I Salling Group oplyser kvalitetschef Carina Jensen, at det er en bunden opgave, at indkøbskurvene er uden for meget snavs, emballage, tilbudsaviser og andet affald.

Butikkernes medarbejdere sørger for i det daglige at holde kurvene rene, og eksterne virksomheder sørger for en grundigere rengøring ved maskinvask.

I Coop siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at indkøbsvogne og kurve skal ses regelmæssigt efter af medarbejderne i de enkelte butikker. Desuden har butikkerne aftale med et eksternt firma, der kommer en-to gange årligt og gør grundigt rent.
 

Opdateret 25. jul 2023