Nyt tema: Uddannelse af butiksmedarbejdere

3. mar 2023 -
This describes the image
Erhvervsuddannelserne fik et kæmpe boost ved DM i Skills, hvor ca. 16.000 gæster besøgte Salling Groups festival-livlige stand. Foto: Salling Group
  •  I marts sætter Dagligvarehandlen fokus på medarbejderne og deres uddannelse og kompetencer

Kære læser
 
Dagligvarehandlen har i det nye år haft premiere på vores første tema-side. I februar satte vi spot på sikkerheden i dagligvarehandlens butikker. I marts flytter vi fokus over på medarbejderne og deres uddannelse og kompetencer.

Det handler både om at tiltrække og fastholde medarbejdere i en tid, hvor der er øget konkurrence om de ledige hænder. Dagligvarehandlen er verdensmester til at give unge skoletrætte en karriere, der både rækker vidt og bredt takket være de mange ansvarsområder såvel i butikkerne som bagland med distribution, indkøb, markedsføring og HR.

Dagligvarehandlen har både talentprogrammer og masser af uddannelsesmuligheder at tilbyde de unge.  

Men på den anden side kæmpe branchen med en udtalt mangel på prestige. Hvem kender ikke talemåden: Du kan jo altid få et job i kassen.

Opskriften er simpel: Dagligvarehandlen skal have styrket sit image, så flere medarbejdere ønsker at arbejde og gøre karriere i branchen.

Det var også fundamentet for en storstilet kampagne, som De Samvirkende Købmænd søsatte sidste forår med finansiering fra KFI Erhvervsdrivende Fond.

Målet har været at få skabt en kampagne, der imagemæssigt skal løfte dagligvarehandlen og jobbet som købmand og i det hele taget det at arbejde i en dagligvarebutik. Det skal blandt andet ske ved at skabe opmærksomhed på de mange karrieremuligheder, der er i branchen, herunder jobbet som selvstændig købmand.

Vi tager tråden om med vores nye tema ”Uddannelse af butikspersonale”, hvor du blandt andet kan læse, at erhvervsuddannelserne tiltrækker færre elever.

Tilgangen til detailhandelsuddannelserne er faldet markant. Oveni lurer en generel trend med fire-dages arbejdsuge. I detailbranchen varierer reaktionerne fra ”perfekt storm”-melding til fortrøstningsfuld optimisme.

Vi har også talt med Morten Esmer, der er talent- og udviklingschef i Dagrofa, om opkvalificering af medarbejdere. Rent økonomisk er det altafgørende, at vi er på forkant med opkvalificering og dygtiggørelse af medarbejderne, opsummerer han.

Senest var der positive takter for fremtiden, da erhvervsuddannelserne fik et kæmpe boost ved DM i Skills, hvor ca. 16.000 gæster besøgte Salling Groups festival-livlige stand. ”Megafed oplevelse” og ”inspirerende”, lyder det fra to unge DM-deltagere.

Klik ind på temaet her.
 
God læselyst
Christian Skipper, adm. direktør og redaktør

 

Opdateret 6. mar 2023