Specialøllen med det mystiske navn er en topsællert

23. maj 2023 -
This describes the image
Og vinderen er …:  'Jacobsen Yakima IPA' var Danmarks mest solgte IPA i 2022.   Foto: Carsberg
  • Carlsberg har med 'Jacobsen Yakima IPA' en trumf på markedet for specialøl. Bryggeriet vil fortsat forsøge at finde formlen på lignende trylledrik i det legendariske bryggeri på Valby Bakke.

Jacobsen Yakima IPA er utrolig populær, når danskerne køber specialøl. 

Yakima IPA præsterede fra 2021 til 2022 en vækst i salget på 64 procent målt på værdi. Det gjorde øllen til Danmarks mest solgte IPA i 2022.

Den humletunge IPA ('India Pale Ale') blev i 2018 lanceret til handlen som del af Jacobsen-serien, og allerede dengang var den blandt danskernes foretrukne specialøl. Men da den stilige 75 cl flaske i februar sidste år fik følgeskab af fire dåsevarianter, buldrede salget af sted.

Klirrende kampplads

- Vores strategi med at komme ind på markedet for specialøl lykkedes bestemt i 2017 med Jacobsen Yakima IPA, siger Christian Sveigaard fra Carlsberg. 

Han er marketingdirektør med ansvar for specialøl. Dén kategori er blevet noget af en kampplads for branchen i en tid, hvor mikrobryggerier konkurrerer indædt om at lave særegne øltyper.

Christian Sveigaard har dog for længst fået armene ned over Yakima-hittet og ser realistisk på det brogede marked for specialøl.

- Som lidt malurt i bægeret har inflationen gjort, at markedet er stagneret en smule. Det er jo ikke godt for hele branchen. Det vil vi gerne være med til at ændre på, og det synes vi, at vi er forpligtet til med den position, vi har. Vi ser lyst på det og tror, at vi har de mærker, varianter og den kommunikation, der skal til for at markedet kan komme i vækst igen, siger Christian Sveigaard.

Billig og handy

Han giver følgende forklaring på, hvorfor Yakima først blev en topsællert, da den kom som dåseøl flankeret af andre Jacobsen-mærker.

- Man kan vælge en dåse med 33 cl frem for 75 cl på flaske. Flasken køber man måske mest til deling, eller man gemmer noget af den. En dåse er mere attraktiv for mange. Den er nemmere at have med på farten, og prisen er billigere, end hvis man køber en stor flaske, siger marketingdirektøren fra Carlsberg.

Hvordan er planen for at styrke jeres position yderligere på markedet for specialøl?

- Vi har fire stærke enheder: Hvedeøllen 'Kronenbourg 1664 Blanc', som er et internationalt premium-mærke, Grimbergen, som også klarer sig rigtig godt, Brooklyn, som har bred appel – og så vores lokale 'Jacobsen', der kan agere agilt.

Vi gør rigtig meget for Jacobsen-mærkerne både i forhold til salg i dagligvarehandlen og 'ontrade' via Horesta. Der vil også komme flere Jacobsen-mærker, og vi kigger på de typer af specialøl, der er meget populære. Vi har virkelig gode bryg og en stærk historie.

Plads til en pilsner

Når salget af specialøl stiger, går det så ud over salget af jeres mere traditionelle produkter?

- Hvis man ser på markedstallene over en lang årrække, har ølmarkedet været relativt fladt. Når specialøl har været i vækst, har det taget noget af volumen fra det, man vil betegne som 'almindeligt øl'. Men det har kun været godt for markedet. Hvis ikke specialøl-rejsen var begyndt, var salget måske dykket.  

- De mange nye mærker er jo med til at romantisere det hele, og gøre markedet meget mere spændende! Danskerne har fået øjnene op for, at øl kan mere. Men derfor fravælger de jo ikke en dejlig Grøn Tuborg. Det gør jeg heller ikke selv. Vi tror på en endnu større vækst i specialøl – og at almindelige øl og specialøl kan supplere hinanden godt, siger marketingdirektør Christian Sveigaard til Dagligvarehandlen.dk. 

Gør flot figur

Han peger på, at Yakima IPA bl.a. er blevet en så markant sællert, fordi den ser godt ud, og at flaskedesignet klæder ethvert bord. 

Hans kollega i Carlsberg, Bjarke Bertelsen, fortæller mere specifikt om Yakima IPA, som alene på grund af navnet har en aura af noget fremmedartet og eksotisk: 

”Jacobsen er – af naturlige årsager – tæt forbundet med J.C. Jacobsens historie og derfor traditionelt forbundet med den europæiske ølbrygning. Men med Yakima IPA ønskede vi at se ud i verden og samtidig være tro mod de værdier, som J. C. Jacobsen stod for,” siger Bjarke Bertelsen, Senior Liquid Innovation Manager, og fortsætter:

”Vi var stærkt inspirerede af den amerikanske IPA, og faldt i processen for et udvalg af humlesorter fra Yakima Valley, der ligger i Washington State. Det er det første sted i verden, man i 1876 kommercialiserede humle, og historien bag humlen og vores proces omkring Yakima IPA flugtede godt med den lidenskabelige tilgang og innovative ånd, som J.C. Jacobsen var garant for, og som i dag er en rettesnor for alt, vi udvikler og brygger i Carlsberg,” siger Bjarke Bertelsen.

Vestkyst-velsmag

Han fortæller, at den såkaldte West Coast-IPA har bred appel i markedet.

”Vi oplever en tendens, der går mod, at danskerne er blevet meget velovervejede og modige i deres ølvalg. De vælger specialøl for at nyde smagen. Og grapefrugten og de citrusagtige humletyper i Yakima IPA giver sammen et særligt tvist, mange rigtigt godt kan lide, og som gør sig godt ved mange lejligheder,” siger Bjarke Bertelsen, Senior Liquid Innovation Manager i Carlsberg.

Udover Yakima IPA findes også 'Jacobsen Brown Ale', 'Viva Classic' og 'Helles bier' på 33 cl dåse.

This describes the image


Christian Sveigaard, marketingdirektør i Carlsberg: - Vores strategi med at komme ind på markedet for specialøl lykkedes bestemt. (Pressefoto)

Opdateret 23. maj 2023